۱۰ خاصیت عجیب شاهدانه



روزگاری شاهدانه پای ثابت ظرف آجیل و تنقلاب بود درحالی که مدت‌هاست این دانه پرفایده به دست فراموشی سپرده شده و حتی نسل جدید شناختی از آن ندارند. این دانه علی‌رغم ظرافت و اندازه بسیار کوچکش پر از ریزمغذی‌هایی است که نیاز روزانه یک فرد را برطرف می‌کند. گیاه شاهدانه در سرتاسر جهان می‌روید و یک گیاه بسیار قوی است که می‌تواند در شرایط آب و هوایی متنوعی رشد کند. از گیاه شاهدانه برای تولید روغن، موم، پوشاک، سوخت و دیگر محصولات مفید استفاده می‌شود. درحقیقت، دانه‌های شاهدانه برای سلامتی افراد مزیت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ اشاره می‌کنیم.


چرب اما مفید
دانه‌های شاهدانه بیش از ۳۰‌درصد چربی دارد .دانه‌های شاهدانه سرشار از دو اسیدچرب ضروری یعنی اسیدلینولنیک (امگا‌۶) و آلفالینولنیک‌اسید (امگا‌۳‌)هستند. علاوه براین، دانه‌های شاهدانه حاوی اسیدگامالینولنیک است که با مزایای سلامتی متنوعی در ارتباط است. دانه‌های شاهدانه یک منبع خوب پروتئین هستند، به طوری که بیش از ۲۵‌درصد کالری‌های کل آن‌ از پروتئین‌های باکیفیت بالا است.

این دانه‌های خوش‌طعم منبع غنی ویتامین‌ای و موادمعدنی همچون فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیم، سولفور، کلسیم، آهن و روی است. دانه‌های شاهدانه را می‌توان به صورت خام، پخته یا کبابی مصرف کرد. روغن دانه شاهدانه نیز بسیار سلامت‌بخش است و برای حداقل ۳۰۰۰ سال به عنوان یک غذای دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

مراقب طبیعی قلب
دانه شاهدانه اثرات متنوعی روی سلامتی قلب دارد که می‌توان به تعادل درآوردن کلسترول و اسیدهای چرب در بدن اشاره کرد. خوردن دانه‌های شاهدانه می‌تواند از طریق چندین مکانیسم خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. این دانه حاوی آمینواسید آرژنین فراوان هست که از این آمینواسید برای تولید اکسیدنیتریک در بدن استفاده می‌شود.

اکسیدنیتریک یک گاز مولکولی است که باعث آرامش و انبساط رگ‌های خونی می‌شود که این امر فشارخون را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر حمله قلبی نیز کاهش می‌یابد. محققان در یک تحقیق بزرگ میزان جذب آرژینین بیش از ۱۳۰۰۰ نفر را افزایش دادند و دریافتند که افزایش جذب آرژینین با کاهش سطوح ویتامین واکنشی‌ث (c-reactive protein) در ارتباط بود. ویتامین واکنشی‌ث یک نشانهٔ التهابی است که با بیماری قلبی در ارتباط است.

علاوه براین، دانه شاهدانه حاوی اسیدگامالینولنیک است که یک نوع نادر از اسیدهای چرب امگا‌۶ است. تحقیقات نشان می‌دهد این اسید با کاهش التهاب در ارتباط است که همین کاهش التهاب می‌تواند خطر بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی را کاهش دهد. به طور کلی، این دانه یک سلاح قدرتمند علیه آسیب به قلب شما است.

تسهیل گوارش
دانه شاهدانه یک منبع شگفت‌انگیز فیبرهای غذایی (هم قابل‌حل و هم غیرقابل حل) است. فیبر قابل‌حل به حرکت مدفوع در دستگاه گوارش کمک می‌کند که چنین امری علائم اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فیبر قابل‌حل مسئول کاهش سرعت جذب گلوکز و افزایش شیرهٔ معده است که این موارد نیز به عبور آسان مدفوع کمک می‌کند. علاوه براین، فیبر قابل‌حل باعث تحریک صفرا می‌شود که چنین چیزی میزان کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش می‌دهد. به طور کلی، اثرات این دو فیبر می‌تواند باعث جلوگیری بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان رودهٔ بزرگ شود.

ضداگزما
اسیدهای چرب می‌توانند واکنش‌های ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهند. دانه‌های شاهدانه یک منبع خوب اسیدهای چرب ضروری و چند غیراشباع هستند. در دانه‌های شاهدانه نسبت اسیدهای چرب امگا‌۶ به اسیدهای چرب امگا‌۳ سه به یک است. تحقیقات نشان دادند که مصرف روغن دانه شاهدانه به افراد مبتلا به اگزما می‌تواند سطوح خونی اسیدهای چرب ضروری را بهبود ببخشد. علاوه براین، براساس نتایج تحقیقات، روغن دانه شاهدانه می‌تواند به تسکین خشکی پوست، بهبود خارش و کاهش نیاز به داروی پوستی کمک کند.

کاهش‌دهنده وزن
شاهدانه یک داروی ضداشتها طبیعی است که می‌تواند باعث احساس سیری بیشتر شود و میل به شکر را کاهش دهد. بعضی از کارشناس‌ها توصیه می‌کنند افزودن چهار قاشق چای‌خوری دانه شاهدانه به صبحانه می‌تواند از گرسنگی اضافی در طول روز جلوگیری کند. چنین چیزی به دلیل وجود فیبر در دانه شاهدانه است که باعث احساس سیری در فرد می‌شود و در نتیجه در کاهش وزن به فرد کمک می‌کند.

آرامش‌بخش
یکی از مهمترین ویژگی‌های دانه شاهدانه این است که سرشار از موادمعدنی همچون منیزیم است که همین مادهٔ معدنی یک حس آرامش برای تمام طول روز به فرد می‌دهد. منیزیم اثرات تحریک‌کننده‌ای روی آنزیم‌ها و هورمون‌هایی دارد که موجب خواب می‌شوند. وقتی منیزیم مصرف می‌شود سروتونین آزاد می‌شود و سروتونین به مغز می‌رود و در آنجا تبدیل به ملاتونین می‌شود. بیماران مبتلا به بی‌خوابی غالبا ادعا می‌کنند مصرف مکمل منیزیم دلیل بهبود خواب آن‌ها است. یک پرس از دانه شاهدانه تقریبا حاوی ۵۰‌درصد منیزیم مورد نیاز روزانه شما است، بنابراین با مصرف دانه شاهدانه می‌توانید به بی‌خوابی خود کمک کنید.

التیام علائم یائسگی
بیش از ۸۰‌درصد از زنانی که در سن تولیدمثل هستند ممکن است که از علائم فیزیکی یا هیجانی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی رنج ببرند. این علائم به احتمال زیاد به دلیل حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شود. اسیدگامالینولنیک موجود در دانه‌های شاهدانه باعث تولید پروستاگلاندین‌E1 می‌شود که اثرات پرولاکتین را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق انجام گرفته روی زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی محققان هر روز یک گرم از اسیدهای چرب ضروری (شامل ۲۱۰‌میلی‌گرم اسید گامالینولنیک) را به این زن‌ها دادند و دریافتند که علائم آن‌ها به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

دیگر تحقیق‌ها نشان دادند که مصرف روغن گل پامچال که سرشار از اسیدگامالینولنیک است باعث کاهش علائم زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی شده است. از آنجایی که گیاه شاهدانه سرشار از اسیدگامالینولنیک است، در چندین تحقیق به این موضوع اشاره شده است که دانه شاهدانه نیز می‌تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. گفته می‌شود که اسیدگامالینولنیک موجود در دانه شاهدانه باعث تنظیم عدم تعادل‌های هورمونی و التهاب مرتبط با یائسگی می‌شود.

محکم‌کننده استخوان
دانه‌های شاهدانه حاوی کلسیم نیز هستند که برای ایجاد و تقویت استخوان ضروری است. بنابراین با مصرف گیاه شاهدانه می‌توان استخوان‌های خود را تقویت کرد و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استخوان همچون پوکی استخوان را کاهش داد.

ضد سرطان
از آنجایی که دانه شاهدانه سرشار از اسیدهای چرب امگا‌۳ و اسیدگامالینولنیک است می‌تواند به عنوان یک غذای طبیعی برای به تعادل سطوح التهاب عمل کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. THC موجود در دانه‌های شاهدانه می‌تواند با گلیوبلاستوم مولتی فرم، یک نوع از سرطان مغزی مرگبار، مبارزه کند یا از آن پیشگیری کند و به بهبود سرطان سینهٔ پیشرفته کمک کند.

بهبود کم‌خونی
یکی دیگر از موادمعدنی موجود در دانه شاهدانه آهن است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود، درنتیجه مصرف غذاهای سرشار از آهن همچون دانه شاهدانه می‌تواند به پیشگری از کم‌خونی کمک کند.

منبع: غذا

[ بازدید : 142 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 5 مهر 1398 ] [ 16:54 ] [ admin00 ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]