شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

((زندگی سالم))

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

درمان سریع کبد چرب با چند میوه (خیلی فوری)

زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را به خود درگیر کرده اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند ؛ در ادامه این بخش به معرفی چند میوه که برای پاکسازی و رفع مشکل کبد چرب بسیار مفید هستند خواهیم پرداخت.

لیمو موثر در درمان فوری کبد چرب:

لیمو یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان و زمستان است اما نوع ترش ان برای درمان کبد چرب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

درمان فوری کبد چرب با استفاده از لبو و آب لبو:

لبو را حلقه حلقه کنید خشک کنید روی بخاری یا شوفاژ بعد پودرش کنید مثل زعفران دم کنید برای رنگ غذا یا دسر.آب لبو را درقالب یخ بریزید هر وقت لازم داشتید یک حبه رااز فریزر دراورید برای تزیین پلو، رنگ دسر،رنگ فرنی، حتی رنگ مربا به، اگر رنگ نداشت زیرا آب لبو بهترین درمان کم خونی است.

آب لبو یکی از راه های طبیعیه درمان پوکی استخوان است. خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالا موثر است. یکی از راه های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است.خوردن آب لبو از ابتلا به فراموشی و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می کند. آب لبو در درمان سرطان خون،موثر است.

نقش توت ها در درمان سریع کبد چرب:

توت ها این میوه های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می روند .این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می کند. برای دفع چربی از سلول های کبد، از انواع توت ها استفاده کنید.

انگور برای درمان فوری کبد چرب:

یک لیوان آب تازه انگور بنوشید و یا از خوردن یک خوشه انگور کامل همراه با صبحانه لذت ببرید.

نکته:اگر تحت درمان هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید ، زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.


درمان فوق العاده سریع کبد چرب با سیر:

سیر ،برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنندر علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند. برای ارتقا دادن سلامت کبد، از سیر تازه به جای سیر فرآینده شده، چرخ شده و یا پودر سیر استفاده کنید.

هر روز، ۲ تا ۳ حبه سیر تازه بخورید و در پخت غذا نیز از آن استفاده کنید حتی می توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل های سیر نیز استفاده کنید.

چغندر برای درمان کردن کبد چرب خیلی سریع:

چغندر نیز ،یک غذای مفید دیگر برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد است ؛ به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است، باعث می شود که عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد. به اضافه اینکه، چغندر، تصفیه کننده طبیعی خون نیز است ، به راحتی از چغندر تازه یا آب چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

با استفاده از ۱ فنجان چغندر خرد شده یا رنده شده، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب نصف یک لیمو ، یک سالاد قوی برای پاکسازی کبد تهیه کنید همه مواد را مخلوط کنید و به مدت یک هفته هر روز، هر دوساعت ،دو قاشق از این سالاد بخورید.


درمان کبد چرب با آووکادو خیلی سریع:

آووکادو ،حاوی مواد شیمیایی موثری است که می تواند آسیب کبدی را کاهش دهد ، این میوه سرشار از گلوتاتیون ، ترکیبی که کبد برای پاکسازی سموم مضر به آن نیاز دارد، است.برای چند ماه ، هر هفته ۱ یا ۲ آووکادو بخورید، تا به رفع آسیب های کبدی کمک کنید.

تاثیر سیب در درمان کبد چرب خیلی فوری:

یک سیب در روز ، راز سلامت کبد است. سیب سرشار از پکتین ،یک فیبر محلول است و می تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد و هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می کند.


درمان و رفع سریع بیماری کبد چرب با گردو:

هرروز یک مشت گردو را به عنوان اسنک ، بجوید هم چنین می توانید گردو را روی سالاد، غذاهای جانبی ، سوپ و یا هر چیز پختنی بریزید.

بروکلی برای درمان بیماری کبد چرب:

فیبر بالای موجود در بروکلی باعث بهبود گوارش نیز می شود علاوه برآن، بروکلی حاوی ویتامین های محلول و چرب مانند ویتامین E است ،که یک آنتی اکسیدان مهم برای عملکرد کبد می باشد. سه باردر هفته ، یک فنجان بروکلی بخورید تا کبدتان سالم بماند.
همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید/وجود ترکیبات سرطانزا


علاوه براینها میوه هایی همچون کران بری ، تمشک و توت فرنگی ، کیوی ، هلو و ریواس هم برای کبد چرب مفید هستند.

آیا آبمیوه هم همان خواص میوه را برای درمان کبد چرب دارد؟
متاسفانه، آب میوه ها تمام خواص و فواید میوه کامل را ندارند ، برخی پا را فراتر نهاده و می گویند آن ها به ناسالمی آب میوه های آماده در فروشگاه ها هستند، ولی نظر من اینگونه نیست ولی حقیقت این است که بیشتر فوایدی که با خوردن میوه کامل به دست می آید ، در آب میوه ناپدید می شود .پالپ _ قسمتی از میوه که کل فیبر میوه در آن ذخیره می شود_ دیگر بخشی از این معامله نیست و به جای آن نوشیدنی سرشار از شکر می نوشید، که سالم نیز نیست.

اگر واقعا به دنبال تنوع هستید ، یک اسموتی خوشمزه بخورید به دلیل اینکه پالپ موجود در میوه حفظ می شود ، اسموتی سالم و مفید است و مانند این است که خود میوه را می خورید.
منبع: hidoctor

از علایم تا درمان زگیل تناسلی

درمان و معالجه زگیل تناسلی

هرچند درمانهای متفاوت جهت این بیماری ارائه شده است اما استفاده از لیزر دی اکسید کربن و به دنبال آن استفاده از داروهای ضد ویروس موضعی وخوراکی بهترین راه درمان میباشد و معمولا هیچ ضایعه و اسکاری بعد سوزاندن زگیل ها به جا نمی گذارد و لازم است بیمار تا مدتی پیگیری و معاینه شود.

Image result for ‫قهر زن با شوهر‬‎

علائم زگیلهای تناسلی

به صورت زگیل های پراکنده و یا متعدد در نواحی مختلف تناسلی و به رنگ پوست می باشند که به سرعت به رشد خود ادامه داده و در صورت عدم درمان تعداد آنها زیاد شده و باعث ایجاد علائم برای فرد می شود. در مردان این زگیل در ناحیه پوست آلت و اطراف آلت تناسلی و ناحیه پوست بیضه و در اطراف ناحیه مقعد به وجود می آید و به سرعت به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند. در زنان این زگیل ها در ناحیه اطراف واژن و مقعد به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند.

راههای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

راههای درمان زگیل تناسلی دو دسته است :درمان های خانگی یا همان گیاهی و درمان دارویی یا جراحی که هر دو روش نتیجه بخش و موثر بوده اند . گفتنی است که استفاده از روش های درمانی به نسبت شدت و گستردگی زگیل تناسلی به سمت روش های قوی تر خواهد رفت.

درمان و جراحی با لیزر زگیلهای تناسلی

معمولاً درمان به صورت از بین بردن زگیل های به وجود آمده است که باید هر چه سریعتر انجام شود تا مانع گسترش بیماری و ازدیاد زگیل ها که به سرعت رخ می دهد شود. هرچند که به کار گیری واکسن در این مرحله چندان کار ساز نبوده و توصیه نمی شود و فقط می تواند مانع از ابتلا به سایر گونه های ویروسی شود. زگیل ها را می توان با روش های متعددی مانند فریز و لیزر نمودن از بین برد که در این میان اثر لیزر نسبت به سایر روش ها سریعتر و مطمئن تر است. در یک مطالعه که به صورت تصادفی بین اثر فریز کردن (کرایوتراپی) و لیزرها انجام شده، نتایج جالب توجهی به دست آمده است که شامل بررسی از نظر اثر اولیه، تعداد دفعات درمان و میزان عود و عوارض بعد از درمان بوده است.
پاک سازی اولیه با لیزرها 90% و با کرایوتراپی 3% بوده است.

همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید/وجود ترکیبات سرطانزا

مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

  • 1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • 2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
  • 3)عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
  • 4) درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
  • 5)انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
منبع : doctorban

ریزش مو چه دلایلی دارد ؟

مردها به دلیل الگوی طاسی مردانه، بیشتر از زنان در معرض ریزش مو هستند اما نازک شدن و ریزش مو در زنان، متداول و هم چنین ناراحت کننده است. ممکن است دلایلش موقتی باشد.مانند:کمبود یک ویتامین. یا پیچیده تر، مانند مشکلی اساسی در سلامتی بدن باشد.

در اکثر شرایط راه های زیادی برای درمان ریزش موی هم زنان و هم مردان وجود دارد اما همه چیز به دلیل آن بستگی دارد. در این بخش از سلامت پوست و موی بنا به احترام به درخواست شما کاربران تمامی دلایل ریزش مو در زنان و مردان را جمع آوری کرده ایم.

ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.

نشانه ها: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

روش های درمان: با کمک ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید استفاده می شود.

کم کاری غده تیروئید

میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

نشانه ها: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.

پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

روش های درمان: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند.

لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

نشانه ها: لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.

روش های درمان: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

21 دلیل ریزش مو و راه چاره

1.فشار جسمی:

هر گونه ضربه ی فیزیکی مانند:جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که به محض ترمیم بدن، مو دوباره رشد می کند.

2.تاثیرات بارداری در ریزش مو:
بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

چه باید کرد؟

اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موها یتان بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.

دلیل ریزش مو

3.ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین آ:
با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می تواند محرک ریزش مو باشد.

برای حل این مساله چه باید کرد؟ این امر یک دلیل قابل بازگشت ریزش مو است، و به محض دفع ویتامین آ اضافه، مو به رشد طبیعی بازمی گردد.

4.کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو:
با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

منابع بسیاری از پروتئین مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی کنید، می توانید انواع حبوبات را جایگزین کنید.

5.الگوی طاسی در مردان سبب ریزش مو می شود:
حدود 2 نفر از هر 3 مرد، تا سن 60 سالگی تجربه ی ریزش مو دارند، و اکثر اوقات این امر به دلیل الگوی طاسی آنها است. این نوع از ریزش مو که توسط ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود، معمولاً یک الگوی کلاسیک را دنبال می کند ،که مو از ریشه ها ناپدید می شود و باعث ایجاد خط موی M شکل می شود.

چه باید کرد؟ کرم های متداولی مانند مینوکسیدیل و داروهای خوراکی مانند فیناستراید، وجود دارند که می توانند ریزش مو را کاهش داده و حتی باعث رشد دوباره ی مو شوند؛ عمل کاشت مو نیز یک گزینه خوب است.

6.تاثیر وراثت در ریزش مو:
الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان نسخه ی زنانه ی الگوی ریزش مو مردان است ، اگر از خانواده ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید. زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمی شوند، در عوض فرقشان بازتر و موها شان به وضوح نازکتر می شود.

چه باید کرد؟

درست مانند مردان، زنان نیز ممکن است از مینوکسیدیل جهت کمک به رشد مو و مراقبت از مو ها؛ بهره ببرند.

7.هورمون های زنانه از دلایل ریزش مو:
همانطور که تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث ریزش مو شود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث این امر شوند. تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می افتد نیز ،ممکن است دارای نتیجه ی یکسان باشد.

چه باید کرد؟

اگر نسخه ی جدید مشکل است، با پزشکتان در مورد انواع دیگر قرص های ضد بارداری صحبت نمایید. متوقف نمودن قرص های ضد بارداری نیز برخی اوقات می تواند باعث ریزش موقتی مو شود.

8.فشارهای احساسی از دلایل ریزش مو:
فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگعزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ،تشدید می کند.

چه باید کرد؟

در چنین شرایطی، ریزش مو به دلیل فشار احساسی، ریزش بالاخره کاهش می یابد ؛ با وجود اینکه دقیقا نمی دانیم که کاهش استرس به موهای تان کمک می کنند یا خیر، اما بد هم نیست.قطعا می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

9.کم خونی باعث ریزش مو می شود:
تقریبا از هر 10 زن مابین 20 تا 49 سال، یک زن به دلیل کمبود آهن (متداول ترین نوع کم خونی) مبتلا به کم خونی است، که به سادگی یکی از دلایل ریزش مو می باشد ؛ برای اطمینان خاطر از ابتلا به این نوع از کم خونی، باید آزمایش خون انجام دهید.

چه باید کرد؟

یک مکمل آهن ساده می تواند مشکل را برطرف نماید ؛ علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم کم خونی عبارتند از؛ خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها.

10.کم کاری تیروئید از دلایل ریزش مو:
این غده ی کوچک درون گردن، هورمون هایی ترشح می کند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو ضروری است، هنگامی که هورمون کافی تولید نمی کند باعث ریزش مو می شود ؛ پزشک می تواند طی آزمایشاتی دلیل کم کاری این غده را کشف کند.

چه باید کرد؟

داروهای مصنوعی تیروئید مشکل را برطرف می کنند ؛ هنگامی که سطح تیروئیدتان به حالت طبیعی بازگشت، ریزش موی تان نیز خود به خود کاهش می یابد.

11.کمبود ویتامین ب از دلایل ریزش مو:
با این که این مورد ،چندان متداول نیست، اما سطوح پایین ویتامین ب از دلایل دیگر قابل رفع ریزش مو است.

چه باید کرد؟

مانند کم خونی، مکمل های ساده و هم چنین تغییرات رژیم غذایی می بایست کارساز باشند. ویتامین ب طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر مرکباتی بیابید. مثل همیشه، داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های خوب، مانند آووکادو و دانه ها برای سلامتی مو و عمومی بدن مفید است.

12.ریزش مو مربوط به مسائل خود ایمنی:
این عمل آلوپسی آره-آتا نام دارد و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است بدن گیج می شود و سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی تصور می کند و اشتباها آن را هدف می گیرد.

چه باید کرد؟

تزریقات استروئید اولین درمان این مشکل است، که به صورت ریزش مو دسته ای و گرد در سر می شود، هستند. داروهای دیگر مانند روگین البته فقط با تجویز پزشک نیز ممکن است استفاده شوند. با رشد و ریزش مجدد مو، ممکن است مراحل این مشکل غیر قابل پیش بینی باشند.

13.کاهش وزن شدید از علت های ریزش مو:
کاهش وزن شدید هم یک نوع ضربه ی جسمی است که می تواند به کم پشتی مو منجر شود.حتی اگر کاهش وزن در نهایت برای تان خوب باشد، این امر ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است که خود کاهش وزن بدنتان را تحت فشار قرار دهد، یا تغذیه ی نا درست باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. ریزش مو در کنار کاهش قابل توجه وزن نیز ممکن است حاصل اختلال خوراکی مانند بی اشتهایی و یا پرخوری باشد.

چه باید کرد؟

کاهش سریع وزن باعث غافلگیر کردن سیستم می شود و به مدت 6 ماه ریزش مو خواهید داشت، سپس برطرف می شود.

14.شیمی درمانی سبب ریزش مو می شود:
بعضی از داروهایی که برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، متاسفانه باعث ریزش مو می شوند. شیمی درمانیمانند بمب اتمی است. سلول هایی که به سرعت در حال رشد هستند را از بین می برد. سلول های با رشد سریع، مانند سلول های سرطانی و سلول های مو.»

چه باید کرد؟

هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد، مو دوباره رشد می کند، با اینکه معمولا با بافت جدید مثلا فر یا با یک رنگ دیگر رشد می کند.محققان در حال مطالعه بر روی درمان هدفمند دیگری برای سرطان می گردند، که این امر و عواقب دیگر را کنار بگذارد.

15.سندروم تخمدان پلی کیستیک از دلایل ریزش مو:
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ،یک عدم تعادل دیگر در هورمون های جنسی زنانه و مردانه است. میزان بالای آندروژن ممکن است باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالای دیابت، تغییرات در دوره ی قاعدگی، ناباروری و کم پشتی مو شود.از آنجایی که هورمون های مردانه در PCOS بیش از حد نمو پیدا می کنند، ممکن است زنان موهای خشن در صورت و بدن را تجربه کنند.

چه باید کرد؟

درمان PCOS می تواند عدم تعادل هورمون ها را درمان نموده و یا به بازگشت این تغییرات کمک کند ؛ درمان ها شامل رژیم غذایی، ورزش، قرص های ضد بارداری و هم چنین درمان های خاص برای کاهش ریسک ناباروری یا دیابت است.

دلایلی که سبب ریزش مو می شوند
16.ریختن مو با مصرف قرص های رقیق کننده ی خون، ضد افسردگی:
سری های خاص دیگر دارو نیز می تواند باعث افزایش ریزش مو شوند که از میان آنها ،متداول ترین شان قرص های رقیق کننده ی خون و داروهای کاهش فشار خون معروف به بتا بلاکرها هستند.داروهای دیگری که می توانند باعث ریزش مو شوند، شامل متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و برخی بیماری های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها( شامل ایبوبروفن، و احتمالا ضد افسردگی ها هستند.

چه باید کرد؟

اگر پزشک تان مشخص کرد که یکی یا بیشتر از داروهای تان باعث ریزش مو می شود، با او درباره کاهش دوز یا تعویض دارو صحبت کنید.

17.ریزش مو با بیش از حد فرم و مدل دادن:
مدل دادن و درمان شدید مو، می تواند طی سالیان باعث ریزش مو شود ؛ مثال های مدل دادن غیر معمول شامل بافت های محکم، ویو یا بابلیس کردن، مواد شیمیایی ، لخت کردن مو، درمان با روغن گرم یا هر گونه مواد شیمیایی خشن یا گرمای بالا می باشد. از آنجایی که این کارها بر ریشه ی مو تاثیر می گذارند، ممکن است موهایتان دیگر رشد نکند.

خوب چه باید کرد؟

علاوه بر اجتناب از این مدل و درمان ها، آکادمی پوست و مو آمریکا پس از هر بار شستشو استفاده از نرم کننده، خشک کردن مو با هوای طبیعی، محدود کردن میزان استفاده از بابلیس یا اتوی مو فقط یک بار در هفته را توصیه می کند.

18.تریکوتیلومانیا باعث ریزش مو می شود:
تریکوتیلومانیا که در رده ی اختلال کنترل تکانه ای، طبقه بندی می شود، باعث کندن اجباری مو توسط افراد می شود. مانند یک تیک است، بیمار مدام با موهایش بازی می کند و آنها را می کشد.متاسفانه این بازی کردن و کشیدن دائمی در واقع می تواند سرتان را از محافظ طبیعی اش محروم کند.تریکوتیلومانیا معمولا پیش از 17 سالگی شروع شده و در زنان 4 برابر مردان متداول تر است.

چه باید کرد؟

برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند مؤثر باشند، اما درمان اصلاح رفتاری نیز گزینه ی دیگری است.

19.افزایش سن از دلایل ریزش مو:
دیدن ریزش یا کم پشت شدن مو در سنین 50 یا 60 سالگی در زنان اصلا چیز عجیبی نیست. متخصصان مطمئن نیستند چرا این اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

متخصصان به درمان این وضعیت توصیه نمی کنند. که این امر زنان را به جایگزین های زیبایی مانند روسری، کلاه گیس، اکستنشن و مدل های مویی که روی نقاط خالی را می پوشانند، تشویق میکند.

20.ریزش مو با استفاده استروئیدهای آنابولیک:
اگر از استروئید های آنابولیکی (نوعی که ورزشکاران برای ساخت عضله از آن سو استفاده می کنند) استفاده می کنید، بنا به گزارش آکادمی پوست و مو آمریکا،ریزش مو شما را تهدید می کند.

منبع :

ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.

نشانه ها: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

روش های درمان: با کمک ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید استفاده می شود.

کم کاری غده تیروئید

میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

نشانه ها: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.

پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

روش های درمان: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند.

لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

نشانه ها: لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.

روش های درمان: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید/وجود ترکیبات سرطانزا

21 دلیل ریزش مو و راه چاره

1.فشار جسمی:

هر گونه ضربه ی فیزیکی مانند:جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که به محض ترمیم بدن، مو دوباره رشد می کند.

2.تاثیرات بارداری در ریزش مو:
بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

چه باید کرد؟

اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موها یتان بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.

دلیل ریزش مو

3.ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین آ:
با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می تواند محرک ریزش مو باشد.

برای حل این مساله چه باید کرد؟ این امر یک دلیل قابل بازگشت ریزش مو است، و به محض دفع ویتامین آ اضافه، مو به رشد طبیعی بازمی گردد.

4.کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو:
با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

منابع بسیاری از پروتئین مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی کنید، می توانید انواع حبوبات را جایگزین کنید.

5.الگوی طاسی در مردان سبب ریزش مو می شود:
حدود 2 نفر از هر 3 مرد، تا سن 60 سالگی تجربه ی ریزش مو دارند، و اکثر اوقات این امر به دلیل الگوی طاسی آنها است. این نوع از ریزش مو که توسط ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود، معمولاً یک الگوی کلاسیک را دنبال می کند ،که مو از ریشه ها ناپدید می شود و باعث ایجاد خط موی M شکل می شود.

چه باید کرد؟ کرم های متداولی مانند مینوکسیدیل و داروهای خوراکی مانند فیناستراید، وجود دارند که می توانند ریزش مو را کاهش داده و حتی باعث رشد دوباره ی مو شوند؛ عمل کاشت مو نیز یک گزینه خوب است.

6.تاثیر وراثت در ریزش مو:
الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان نسخه ی زنانه ی الگوی ریزش مو مردان است ، اگر از خانواده ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید. زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمی شوند، در عوض فرقشان بازتر و موها شان به وضوح نازکتر می شود.

چه باید کرد؟

درست مانند مردان، زنان نیز ممکن است از مینوکسیدیل جهت کمک به رشد مو و مراقبت از مو ها؛ بهره ببرند.

7.هورمون های زنانه از دلایل ریزش مو:
همانطور که تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث ریزش مو شود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث این امر شوند. تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می افتد نیز ،ممکن است دارای نتیجه ی یکسان باشد.

چه باید کرد؟

اگر نسخه ی جدید مشکل است، با پزشکتان در مورد انواع دیگر قرص های ضد بارداری صحبت نمایید. متوقف نمودن قرص های ضد بارداری نیز برخی اوقات می تواند باعث ریزش موقتی مو شود.

8.فشارهای احساسی از دلایل ریزش مو:
فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگعزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ،تشدید می کند.

چه باید کرد؟

در چنین شرایطی، ریزش مو به دلیل فشار احساسی، ریزش بالاخره کاهش می یابد ؛ با وجود اینکه دقیقا نمی دانیم که کاهش استرس به موهای تان کمک می کنند یا خیر، اما بد هم نیست.قطعا می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

9.کم خونی باعث ریزش مو می شود:
تقریبا از هر 10 زن مابین 20 تا 49 سال، یک زن به دلیل کمبود آهن (متداول ترین نوع کم خونی) مبتلا به کم خونی است، که به سادگی یکی از دلایل ریزش مو می باشد ؛ برای اطمینان خاطر از ابتلا به این نوع از کم خونی، باید آزمایش خون انجام دهید.

چه باید کرد؟

یک مکمل آهن ساده می تواند مشکل را برطرف نماید ؛ علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم کم خونی عبارتند از؛ خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها.

10.کم کاری تیروئید از دلایل ریزش مو:
این غده ی کوچک درون گردن، هورمون هایی ترشح می کند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو ضروری است، هنگامی که هورمون کافی تولید نمی کند باعث ریزش مو می شود ؛ پزشک می تواند طی آزمایشاتی دلیل کم کاری این غده را کشف کند.

چه باید کرد؟

داروهای مصنوعی تیروئید مشکل را برطرف می کنند ؛ هنگامی که سطح تیروئیدتان به حالت طبیعی بازگشت، ریزش موی تان نیز خود به خود کاهش می یابد.

11.کمبود ویتامین ب از دلایل ریزش مو:
با این که این مورد ،چندان متداول نیست، اما سطوح پایین ویتامین ب از دلایل دیگر قابل رفع ریزش مو است.

چه باید کرد؟

مانند کم خونی، مکمل های ساده و هم چنین تغییرات رژیم غذایی می بایست کارساز باشند. ویتامین ب طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته دار و میوه های غیر مرکباتی بیابید. مثل همیشه، داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های خوب، مانند آووکادو و دانه ها برای سلامتی مو و عمومی بدن مفید است.

12.ریزش مو مربوط به مسائل خود ایمنی:
این عمل آلوپسی آره-آتا نام دارد و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است بدن گیج می شود و سیستم ایمنی مو را به عنوان عامل خارجی تصور می کند و اشتباها آن را هدف می گیرد.

چه باید کرد؟

تزریقات استروئید اولین درمان این مشکل است، که به صورت ریزش مو دسته ای و گرد در سر می شود، هستند. داروهای دیگر مانند روگین البته فقط با تجویز پزشک نیز ممکن است استفاده شوند. با رشد و ریزش مجدد مو، ممکن است مراحل این مشکل غیر قابل پیش بینی باشند.

13.کاهش وزن شدید از علت های ریزش مو:
کاهش وزن شدید هم یک نوع ضربه ی جسمی است که می تواند به کم پشتی مو منجر شود.حتی اگر کاهش وزن در نهایت برای تان خوب باشد، این امر ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است که خود کاهش وزن بدنتان را تحت فشار قرار دهد، یا تغذیه ی نا درست باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. ریزش مو در کنار کاهش قابل توجه وزن نیز ممکن است حاصل اختلال خوراکی مانند بی اشتهایی و یا پرخوری باشد.

چه باید کرد؟

کاهش سریع وزن باعث غافلگیر کردن سیستم می شود و به مدت 6 ماه ریزش مو خواهید داشت، سپس برطرف می شود.

14.شیمی درمانی سبب ریزش مو می شود:
بعضی از داروهایی که برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، متاسفانه باعث ریزش مو می شوند. شیمی درمانیمانند بمب اتمی است. سلول هایی که به سرعت در حال رشد هستند را از بین می برد. سلول های با رشد سریع، مانند سلول های سرطانی و سلول های مو.»

چه باید کرد؟

هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد، مو دوباره رشد می کند، با اینکه معمولا با بافت جدید مثلا فر یا با یک رنگ دیگر رشد می کند.محققان در حال مطالعه بر روی درمان هدفمند دیگری برای سرطان می گردند، که این امر و عواقب دیگر را کنار بگذارد.

15.سندروم تخمدان پلی کیستیک از دلایل ریزش مو:
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ،یک عدم تعادل دیگر در هورمون های جنسی زنانه و مردانه است. میزان بالای آندروژن ممکن است باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالای دیابت، تغییرات در دوره ی قاعدگی، ناباروری و کم پشتی مو شود.از آنجایی که هورمون های مردانه در PCOS بیش از حد نمو پیدا می کنند، ممکن است زنان موهای خشن در صورت و بدن را تجربه کنند.

چه باید کرد؟

درمان PCOS می تواند عدم تعادل هورمون ها را درمان نموده و یا به بازگشت این تغییرات کمک کند ؛ درمان ها شامل رژیم غذایی، ورزش، قرص های ضد بارداری و هم چنین درمان های خاص برای کاهش ریسک ناباروری یا دیابت است.

دلایلی که سبب ریزش مو می شوند
16.ریختن مو با مصرف قرص های رقیق کننده ی خون، ضد افسردگی:
سری های خاص دیگر دارو نیز می تواند باعث افزایش ریزش مو شوند که از میان آنها ،متداول ترین شان قرص های رقیق کننده ی خون و داروهای کاهش فشار خون معروف به بتا بلاکرها هستند.داروهای دیگری که می توانند باعث ریزش مو شوند، شامل متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و برخی بیماری های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دوقطبی) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها( شامل ایبوبروفن، و احتمالا ضد افسردگی ها هستند.

چه باید کرد؟

اگر پزشک تان مشخص کرد که یکی یا بیشتر از داروهای تان باعث ریزش مو می شود، با او درباره کاهش دوز یا تعویض دارو صحبت کنید.

17.ریزش مو با بیش از حد فرم و مدل دادن:
مدل دادن و درمان شدید مو، می تواند طی سالیان باعث ریزش مو شود ؛ مثال های مدل دادن غیر معمول شامل بافت های محکم، ویو یا بابلیس کردن، مواد شیمیایی ، لخت کردن مو، درمان با روغن گرم یا هر گونه مواد شیمیایی خشن یا گرمای بالا می باشد. از آنجایی که این کارها بر ریشه ی مو تاثیر می گذارند، ممکن است موهایتان دیگر رشد نکند.

خوب چه باید کرد؟

علاوه بر اجتناب از این مدل و درمان ها، آکادمی پوست و مو آمریکا پس از هر بار شستشو استفاده از نرم کننده، خشک کردن مو با هوای طبیعی، محدود کردن میزان استفاده از بابلیس یا اتوی مو فقط یک بار در هفته را توصیه می کند.

18.تریکوتیلومانیا باعث ریزش مو می شود:
تریکوتیلومانیا که در رده ی اختلال کنترل تکانه ای، طبقه بندی می شود، باعث کندن اجباری مو توسط افراد می شود. مانند یک تیک است، بیمار مدام با موهایش بازی می کند و آنها را می کشد.متاسفانه این بازی کردن و کشیدن دائمی در واقع می تواند سرتان را از محافظ طبیعی اش محروم کند.تریکوتیلومانیا معمولا پیش از 17 سالگی شروع شده و در زنان 4 برابر مردان متداول تر است.

چه باید کرد؟

برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند مؤثر باشند، اما درمان اصلاح رفتاری نیز گزینه ی دیگری است.

19.افزایش سن از دلایل ریزش مو:
دیدن ریزش یا کم پشت شدن مو در سنین 50 یا 60 سالگی در زنان اصلا چیز عجیبی نیست. متخصصان مطمئن نیستند چرا این اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

متخصصان به درمان این وضعیت توصیه نمی کنند. که این امر زنان را به جایگزین های زیبایی مانند روسری، کلاه گیس، اکستنشن و مدل های مویی که روی نقاط خالی را می پوشانند، تشویق میکند.

20.ریزش مو با استفاده استروئیدهای آنابولیک:
اگر از استروئید های آنابولیکی (نوعی که ورزشکاران برای ساخت عضله از آن سو استفاده می کنند) استفاده می کنید، بنا به گزارش آکادمی پوست و مو آمریکا،ریزش مو شما را تهدید می کند.

منبع: darovadarman

دردناک ترین دردهای جهان را بشناسید + تصاویر

شاید شما هم یکی از دردناک ترین دردهای جهان را تجربه کرده باشید . هرکدام از ما وقتی دردی به سراغمان می آید گمان میکنیم که بدترین درد دنیا در وجود ماست . احساس درد تجربه ای جهانی است و تمام مردم روی زمین از این نظر یکسان هستند.درد حسی ناخوشایند و تجربه ای احساسی همراه با آسیب بافتی واقعی یا آسیبی به نوعی دیگر از بافت می باشد. درد شایع ترین دلیل مشورت پزشکی است .


طی نظرسنجی که از پزشکان در مورد دردناک ترین بیماری ها صورت گرفت، فهرستی از این بیماری ها ارائه شد.

در این نظرسنجی که از سوی سایت سلامت و مشاوره های پزشکی پریوِنشن (Prevention) صورت گرفت، بیماری های طاقت فرسایی مثل سنگ کلیه شناسایی شده اند. این فهرست به ترتیب از بیماری های ملایم تر شروع شده و به دردناک ترین بیماری ها ختم می شود و شامل موارد زیر است:
10.درد بعد از جراحی
به گفته مدیر سابق انجمن "داروهای ضد درد آمریکا"، نیمی از افرادی که جراحی قفسه سینه را تجربه می کنند، با دردهای طولانی و شدیدی مواجه می شوند. وی در این خصوص می گوید: «بیمارستان ها باید بستری را فراهم کنند تا بیماران با دردهای شدید مواجه نشوند. دردهای شدید باعث بروز مشکلات جدی در بیماران خواهد شد.»
دردناک ترین دردهای جهان ، درد ، وحشتناک ترین دردها
9.سنگ کلیه
این توده های شناخته شده به سرعت در انتهای شکم و نواحی کشاله ران ایجاد درد می کنند. در اغلب موارد دکترها داروهای ضد درد تجویز کرده و نوشیدن مقدار فراوانی از آب را به بیمار توصیه می کنند. در صورت خروج سنگ کلیه از بدن از طریق ادرار، درد بیمار بلافاصله التیام می یابد.
8. دردهای مزمن در قسمت های پایین کمر
به گفته یکی از اساتید دانشگاه استنفورد، این عارضه بسیار شایع و دردناک است. وی می گوید: «اغلب افراد در مدت کوتاهی از این بیماری بهبود می یابند، اما مابقی مجبورند این درد شدید را برای مدت طولانی تحمل کنند. گفته می شود اضطراب و شدت درد اولیه در ماندگاری این بیماری دخیل است.
7. دردهای جانبی عصبی
این عارضه برای افراد مبتلا به دیابت کاملا شناخته شده است. آسیب وارده به اعصاب انگشتان پا و دست باعث بروز این دردها می شود. یکی از متخصصان مرکز پزشکی NYU در این خصوص می گوید: «اغلب به بنده گفته می شود که درد مرتبط با این عارضه شبیه راه رفتن بر روی تیغ است.» استفاده از دارو و انجام ورزش های سبک برای به جریان در آوردن خون به این بیماران توصیه می شود.
6. درد سرطان
از میان دردناک ترین بیماری های سرطانی می توان به سرطان لوزالمعده، سرطان گوشت (بافت همبند) و تومور مغز اشاره کرد. برای التیام درد در این موارد، استفاده از داروها و استروئیدها توصیه می شود.
5. بیماری های عصبی که بعد از درمان شینگلز مجدداً ظاهر می شوند
شینگلز نوعی از آبله مرغان است که 10 درصد افراد مبتلا را دچار دردهای شدیدی می کند. بعد از درمان آبله مرغان، ویروس آن ممکن است در عده ای از بیماران در کمون باقی بماند. محل تجمع این ویروس ها مغز و نخاع است.
همچنین بخوانید:

نکات مهم باروری در بیماران تنبلی تخمدان + دلایل اصلی تنبلی تخمدان
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید/وجود ترکیبات سرطانزا

4. درد عصب سه شاخه
بیماری های عفونی و سرطان ها ممکن است باعث ایجاد دردهای شدیدی در عصب سه قلو شوند. این عصب خاص حس های مختلف را از صورت به مغز انتقال می دهد. به گفته یک متخصص در علوم پزشکی، مبتلایان به این درد احساس می کنند صورتشان در حال سوختن است. درد ناشی از آن که بیشتر در سمت راست صورت رخ می دهد، بسیار شدید بوده و در فواصل زمانی چند دقیقه ای تکرار می شود. گفتنی است از داروهای خاصی برای تسکین درد این افراد استفاده می شود.
3. آماس مثانه بینابینی
تورم مثانه باعث ایجاد چنین دردهای وحشتناکی می شود. در موارد حاد، مبتلایان دچار تکرر ادرار به میزان 60 مرتبه در طول روز می شوند. استفاده از داروهای ضد تورمی و تحریک اعصاب در تسکین درد این بیماران چاره ساز است.
2. سندرم درد منطقه ای پیچیده
در این عارضه بدین صورت است که دردهای طاقت فرسایی در دست ها و پاهای فرد در اثر ضربه یا صدمات نه چندان جدی (مثل پیچ خوردگی قوزک پا یا شکستگی دست) حس می شوند. هنوز دلیل اصلی این بیماری که بیشتر در میان زنان شیوع یافته، به طور قطعی مشخص نیست.
1.سردردهای خوشه ای
این بیماری از میگرن بسیار حادتر است. حملات سردردهای خوشه ای به طور ناگهانی رخ داده و معمولاً در محدوده یکی از چشم ها یا یک طرف صورت درد شدیدی را ایجاد می کند. شاید دلیل انتخاب این بیماری در جایگاه نخست فهرست شدیدترین دردهای جهان آن بوده است که حملات سردرد به مدت یک هفته یا یک ماه درد شدیدی را به بیمار وارد می کند. عده ای آن را "سردردخودکشی" نیز نامیده اند، چرا که عقیده بر آن است افراد مبتلا به این عارضه برای رهایی از دردهای دوره ای آن به خودکشی فکر می کنند.
دلیل اصلی بیماری کماکان نامعلوم است و برای تسکین درد افراد مبتلا که اغلب آقایان هستند، داروهای استروئیدی و بندار شبکه کلسیم پیشنهاد می شود.
منبع : hidoctor98

میخچه پا چیست

برای خیلی از افراد سوال است که میخچه چیست، باید بگوییم میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می‌کنند.

این حالت زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می‌کند.

میخچه پا را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

میخچه سخت
شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

میخچه نرم
در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا سفید رنگ بوده، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود، درد بیشتر خواهد شد.

درمان میخچه پا
درمان میخچه پا براساس نوع میخچه متفاوت است و پزشک ممکن است یکی از روش های درمانی زیر را برای فرد تجویز کند. در ادامه درمان میخچه پا را توضیح داده ایم.

چسب میخچه پا

وقتی که فشار و تماس بر روی بیشتر میخچه ها و پینه‌های موجود بر سطح پوست کم شود، اندکی کوچکتر می شوند، اما پزشک ممکن است سطح ضخیم آن را بردارد تا دردناک بودن ضایعه کمتر شود. استفاده از بعضی پدهای طبی مخصوص میخچه باعث کاهش فشار وارده بر ضایعه می‌شود. اکثر پزشکان استفاده از دارو های بدون نسخه مانند آسپیرین را به بیماران پیشنهاد میکنند. در صورتی که از پد های مخصوص به درستی استفاده نشود، می تواند باعث ایجاد سوختگی و زخم در بافت سالم اطراف میخچه شود و این عوارض در افرادی که دیابت و یا مشکلات گردش خون دارند، می تواند مشکل زا باشد.

چگونه از چسب میخچه استفاده کنیم
ناحیه آسیب دیده را بشویید و کاملاً خشک کنید. کاغذ پشت آن را برداشته و چسب را با دقت قرار دهید تا میخچه را احاطه کند. بایستی به دقت چسب را بزنید تا ثابت بماند. هنگامی که چسب به درستی زده شود، نباید حرکت کند یا بلغزد. پس از حداقل 48 ساعت و یا دو روز، چسب میخچه را بردارید. ممکن است میخچه را به مدت 5 دقیقه در آب گرم خیس نگه دارید تا در کندن چسب کمک کند.

جراحی میخچه پا

برای درمان میخچه می‌توان از جراحی استفاده کرد، اما هیچ تضمینی نیست که بعد از جراحی ضایعه عود نکند. در ابتدا بهتر است سعی کنید برای درمان، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

سعی کنید پاهای خود را خشک نگه دارید و از ساییدن آن جلوگیری کنید. در خانه از کفش های مناسب و جوراب های نرم کتانی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از بافت های پلی استری و یا پشمی میتواند موجب آسیب و قرمزی پا شود. اگر پزشک شما با مشورت با یک ارتوپد تشخیص دهد که میخچه پای شما به علت اختلالات ساختاری پا و اشکالات هنگام راه رفتن و یا ضایعاتی که باعث ایجاد این اشکالات می شوند، به وجود می آید، جراحی ارتوپدی مناسب می تواند به شما کمک کند تا از عود های مکرر میخچه در پاهای خود خلاص شوید.

درمان میخچه با لیزر
در این روش به وسیله لیزر پر انرژی، ضایعه میخچه را می سوزانند. لیزر میخچه پا به وسیله پزشک آموزش دیده، انجام می شود و تمام روند درمانی در یک جلسه انجام می شود. در این روش معمولا نتیجه درمانی سریعتر حادث می شود

فریز کردن میخچه پا
در داروخانه ها داروی های زیادی برای درمان دارویی میخچه وجود دارد. شایع ترین درمان بدون نسخه میخچه، پدهای پوستی است که روی سطح آن اسیدی است و این خاصیت اسیدی باعث سوزاندن میخچه می شود. این درمان خیلی زود باعث از بین رقتن میخچه می شود اما امکان عود آن زیاد است. یکی از درمان هایی که پزشکان انجام می دهند، کرایوتراپی و یا فریز کردن میخچه پا است. اما باید بدانید که این روش درمانی نیز برای طولانی مدت خوب نیست.

دلیل اینکه فریز میخچه کف پا و یا پدهای اسیدی هیچ کدام به صورت دائمی ضایعه را از بین نمی برند این است که برای درمان دائمی ضایعه باید برآمدگی استخوانی موجود زیر پوست از بین برود.

درمان‌ خانگی میخچه پا
بهتر است برای پاسخ‌‌‌گویی بهتر و به موقع از درمان‌های پزشکی بهره ببرید. با این حال می‌توانید از راهکارهای خانگی زیر برای پیشیگیری و بهبود میخچه پا استفاده کنید.

توجه: نکته ای که باید در نظر داشته باشید استفاده نکردن از هیچ گونه تیغ و چاقویی است. بسیاری از مردم می پندارند با استفاده از تیغ و چاقو می توان میخچه را خارج کرد. این کار تنها درد بی امان برای شما دارد.

پیشگیری از میخچه پا
بهتر است در مرحله اول از ایجاد میخچه پیشگیری کنید. به این منظور کارهای زیر را انجام دهید:

هر روز، پای خود را با آب و صابون بشویید و سپس با کرم مرطوب کنند، پای خود را مرطوب کنید.
برای جلوگیری از عرق کردن از پور تالک استفاده کنید.
از کفش و جوراب طبی و مناسب استفاده کنید.
هر روز جورابتان را پس از استفاده بشورید.


استراحت
در اولین گام بهتر است به استراحت بپردازید و کمتر راه بروید چرا که ممکن است ضایعه بیش از پیش رشد کند و پای شما را بیش از حد به درد آورد همچنین استراحت به درمان آن بیشتر کمک خواهد کرد.

سیر برای درمان خانگی میخچه انگشت پا
یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی ضایعه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، ضایعه به کلی از بین می ‌رود.

درمان میخچه با سنگ پا

سنگ پا یکی از بهترین گزینه ها برای در آوردن میخچه های پا است. در هنگامی که در حال استحمام هستید 10 دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید و سپس با سنگ پا روی میخچه بکشید. تکرار این عمل برای 3 تا 4 بار در طول دوره درمان به راحتی ضایعه را از پای شما خارج می کند.

سرکه سیب و سنگ پا
تشت پر از آب گرم و یک فنجان سرکه سیب آماده کنید. به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیق اجازه دهید پای شما خیس بخورد.
وقتی میخچه پا نرم شد، از سنگ پا برای کندن آن استفاده کنید. (سنگ پا را روی آن بسابید)

زرد چوبه خواص شیمیایی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند برای درمان میخچه پا موثر باشد. برای این کار:
یک قاشق مربا خوری را با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید تا خمیر شود و آنرا روی میخچه بمالید. در این مدت بگذارید روی خمیر باز بماند تا خشک شود.

بعد از اینکه خشک شد، آن را با آب گرم بشویید. و این کار را ۲ مرتبه در روز تکرار کنید.


درمان میخچه با روغن کرچک
یک تکه پنبه را با چند قطره روغن کرچک خیس کنید و آنرا روی میخچه بمالید. بهتر است برای اینکه روغن کرچک روی پا باقی بماند یک جوراب بپوشید. این کار را حداقل ۱۰ روز تکرار کنید.


درمان میخچه با جوش شیرین
برای درمان میخچه با جوش شیرین، خمیری به کمک آب و آبلیمو درست کنید و آن را روی میخچه بگذارید و یک شب بگذارید بماند. این کار باعث از بین رفتن سلولهای مرده پا شده و ضدعفونی می‌کند. برای موثر واقع شدن این روش درمانی این کار را به مدت ۵ تا ۷ شب به طور مداوم تکرار کنید.


درمان میخچه پا با اسید سالیسیلیک
درمان میخچه با محلول سالیسیلیک اسید انجام می شود که اگر اندازه ضایعه بزرگ باشد استعمال آن نیازمند مدت زمان زیادی است. چسب میخچه هم برای درمان بیماری استفاده می شود که ترکیب اصلی آن سالیسیلیک اسید است.

علت میخچه پا
موارد زیر از جمله عوامل زمینه ساز میخچه است:

– کفش نامناسب ( سایش بیش از حد پوست پا با قسمت هایی از کفش، طراحی نامناسب کفش، اندازه نبودن آن)

– ایستادن یا راه رفتن طولانی برروی سطوح سخت

– تغییر شکل های خاص در پا بعلت اختلالات استخوانی ( بزرگ شدن یا بدقرارگرفتن استخوانها)

– تغییرات در بیومکانیک پا به طوری که فشار برروی برخی نقاط بیشتر شود.

– افزایش وزن یا حاملگی

– ادم محیطی که طی آن پا ورم کرده و فشار بیشتری از طرف کفش برآن وارد می شود.

چه افرادی بیشتر به میخچه مبتلا می‌ شوند؟

میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند.

این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. پوشیدن کفش‌ های تنگ یا شل هم به دلیل سایش پا با کفش ممکن است باعث بروز میخچه شود.

افرادی که دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.

افراد دیابتی در مقابل مشکلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیرند و به سرعت از این ناحیه دچار دردسر می‌ شوند. پس توصیه می ‌شود این بیماران از کفش‌ های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پای خود باشند.

پای دیابتی

علاوه بر این، ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به میخچه دارند.

چه کنیم تا به میخچه مبتلا نشویم؟
میخچه از آن دست بیماری ‌هایی است که اگر مراقب باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌ آید. میخچه در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و سایش ایجاد می ‌شود پس در اولین قدم سعی کنید از پوشیدن کفش‌ های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید.

همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ ها و مرطوب‌ کننده‌ ها نرم نگه دارید. شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید. این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان میخچه دارد.

همچنین بخوانید:

نکات مهم باروری در بیماران تنبلی تخمدان + دلایل اصلی تنبلی تخمدان
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
درمان شپش موی سر با 5 درمان سرکه ای

برای میخچه پا پیش چه دکتری باید رفت
برای درمان میخچه پا می‌توانید به متخصصین طب پیشگیری مانند دکتر انتظاری مراجعه کنید.

در صورت باقی ماندن ضایعه و دردناک شدن آن، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری شود. پزشک در مطب، میخچه را با روش جراحی یا لیزر برمی ‌دارد.

به عنوان یکی از درمان‌ های موثر ضایعه به فریز کردن می ‌توان اشاره کرد که در این روش پزشک میخچه را با نیتروژن مایع فریز می ‌کند که ممکن است به خاطر انجماد پا، کمی دردناک باشد. با توجه به نوع ضایعه و شدت آن باید روش درمانی انتخاب گردد.

اما بهترین روش درمانی میخچه لیزر است. در این روش با استفاده از یک بی حسی موضعی و معمولا بدون درد یا خونریزی ضایعه در مدت زمان کوتاهی درمان می گردد.

البته در کنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از کفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان میخچه کمک می ‌کند.

علاوه بر این، در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل ضایعه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، دست به کار شوید.

در بسیاری از موارد زگیل پا با این بیماری کاملا شبیه هم هستند و معمولا درمان زگیل پا بسیار دشوار تر است و لیزر بهترین روش درمان زگیل پا است

منبع: salamtmag

جراحی یا لیزر کدام مناسب تر است ؟

جراحی یا لیزر کدام مناسب تر است ؟

روشهای برداشتن خالها بستگی به سن بیمار، بزرگ یا کوچک بودن خال ،عمق خال ، رنگ خال وحتی مکان خال متفاوت است .مثلا خالهای مادرزادی بهتر است با جراحی برداشته شوند چون عمق خیلی زیادی دارند ،یا خالهای که دارای موهای ضخیم هستند نیز باید به روش جراحی برداشته شوند .زیرا سلولهای خال در طول ریشه مو وجود دارند .در حالیکه خالهای بدون رنگ ویا خالهای ریز وسطحی را به روش لیزر ویا حتی کوتر هم می توان بصورت کامل از بین برد .

Image result for ‫برداشتن خال‬‎

علت برگشت خال (عود ) چیست ؟

خال فقط همان چیزی که میبینیم نیست بلکه سلولهای حاشیه خال بی رنگ هستند . بنابراین هنگام برداشتن خال باید کمی از حاشیه بظاهر سالم خال هم برداشته شود . اگر حاشیه برداشته نشود ممکن است این سلولهای حاشیه مجدد فعال شوند وخال دوباره رشد کند وبصورت یک نقطه تیره در محل خال ظاهر گردد .

در این موارد باید حتما به پزشک مربوط مراجعه نمود تا اقدام به برداشتن آن شود .در سنین زیر 30 سال چون سلولهای خال فعال هستند امکان رشد مجدد خال وجود دارد .در سنین بالاتر ویا خالهای برجسته بی رنگ امکان برگشت خال کمتر است .

خال ، هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را گویند. خالها می توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خالها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها امکان رشد دارند و برداشتن خال ها نیاز به مراحل پزشکی دارد که لیزر را از جمله آن ها می توان نام برد. خالها معمولاً به رنگ قهوه ای، قهوه ای تیره و یا مشکی با لبه واضح دیده می شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلولهای رنگدانه دار پوستی ( ملانوسیت ) است.

کدام بهتر است لیزر یا کوتر (سوزاندن)؟

در خالهای سطحی لیزر ارجحیت بیشتری نسبت به کوتر دارد زیرا در لیزر امکان گود شدن محل خال بسیار کمتر است .زیرا لیزر می تواند عمق بیشتری از خال را ازبین ببرد بدون اینکه در محل ایجاد گودی ویا چال بکند .همچنین بالیزر می توان خالهای ناحیه لبه پلک وداخل ابروها ویا پوست سر را از بین برد بدون اینکه به ریشه موی مژه ، ابرو ویا سر آسیبی برسد .

عوارض برداشتن خال چیست ؟

1- قرمزی جای خال :

معمولا بعد از جراحی ویا لیزر خال یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شود که طی چند روز تا چند هفته خود بخود از بین می رود .در صورتیکه این قرمزی طولانی شود می توان از لیزر PDL ویا IPL جهت بر طرف کردن سریعتر آن استفاده کرد .

2- تیرگی جای خال (PIP) :

در بعضی پوستها مخصوصا پوستهای سبز امکان دارد جای خال کمی تیره تر شود ، که آنهم طی چند هفته تا چند ماه به مرور از بین می رود .در صورتیکه فرد می خواهد زودتر تیرگی رارفع کند می تواند از لیزر کیوسویچ N-D yag جهت بر طرف کردن آن استفاده کند .

3- اسکار (جوشگاه ویا رد ) :

احتمال باقی ماندن اسکار ( باقی ماندن جای خال ) بعد از عمل خال بستگی به مهارت پزشک ونوع ترمیم پوست دارد . البته که خالهای بزرگتر امکان اینکه از خود رد بجابگذارند را دارند .

خالهایی که روی نواحی برجسته گونه ها نیز امکان بجا گذاشتن رد را دارند وهمچنین خالهای روی گردن وسینه واندام احتمال بجا گذاشتن اسکار هیپرتروفیک (گوشت اضافی ) دارند ، نتیجه برداشتن خال دونواحی مقعر صورت مثل بناگوش وخط خنده عالیست ودر خیلی از موارد هیچگونه جوشگاه ویا رد بجا نمی گذارد .

اگر بعد از برداشت خال رد جراحی باقی بماند برای بر طرف کردن آن لیزر می تواند جوشگاه آنرا بر طرف کند.

همچنین بخوانید:

نکات مهم باروری در بیماران تنبلی تخمدان + دلایل اصلی تنبلی تخمدان
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
درمان شپش موی سر با 5 درمان سرکه ای

آیا برداشتن خال باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود ؟

خیر . بهتر است حتما خال ها نزد یک متخصص پوست برداشته شود چون فقط آنها می توانند تفاوت بین خالهای سرطانی و خالهای معمولی را متوجه شوند ودر صورت تردید جهت پاتولوژی (آسیب شناسی ) خال را به آزمایشگاه بفرستند تا بررسی شود .

اینکه به ندرتا بعضی افراد را می بینیم یا می شنویم که بدنبال برداشتن خال دچار سرطان پوستی در آن محل شده اند این است که برخی ضایعات پوستی که ظاهرا به عنوان خال ( توسط پزشکان غیر متخصص ) برداشته می شوند ، اشتباها تشخیص داده اند وبه اسم خال برداشته شده اند در حالیکه این ضایعه از اول خال نبوده بلکه تومور ویا سرطان پوستی کوچک بوده اند وچون عمق آنها اصولی برداشته نشده است بلافاصله تومور عود می کند واین گمان می رود که خال بدنبال جراحی سرطانی شده است . این در حالیست که از اول خال نبوده وهمان سرطان پوست بوده است . پس برداشتن خال ( اگر واقعا خال باشد ) هیچ مشکلی از نظر سرطانی شدن ندارد .

پزشکان متخصص پوست به راحتی می توانند خالهای مشکوک را قبل از برداشتن شناسائی کنند ودر صورت لزوم نمونه برداری و آزمایش نمایند .

چه تغییراتی در خال نیاز به مراجعه به پزشک دارد ؟

خالهائی که دچار تغییر رنگ ، شکل ،حاشیه ویا اندازه ویا غیر قرینه شوند نیاز به آزمایش دارند ، همچنین خالهای که به خارش می افتند یا دچار خونریزی می شوند ویا حاشیه نامنظم دارند بهتر است آزمایش شوند .

منبع : goonagoon98

خطرات عمل و جراحی بینی

جراحی بینی (به انگلیسی: nose reshaping یا nose job) یا رینوپلاستی (به انگلیسی: Rhinoplasty) عمل جراحی ای است که معمولاً توسط یک جراح گوش وگلووبینی، جراح فک و صورت، یا جراح پلاستیک به منظور بهبود کارایی (جراحی ترمیمی) یا نمای (جراحی زیبایی) بینی انسان انجام می شود. جراحی بینی را می توان به منظور برآوردن اهداف زیبایی یا اهداف ترمیمی به منظور اصلاح آسیب ها، نقص مادرزادی یا مشکلات تنفسی اعمال کرد. جراحی بینی می تواند با دیگر عمل های جراحی مانند بزرگ کردن چانه به منظور بهبود نتایج زیبایی ترکیب شود.

جراحی بینی

4 ویژگی مهم در رینوپلاست

  • جراحی زیبایی بینی با حفظ عملکرد تنفسی همراه می باشد، بدین معنی که نه تنها تنفس بیمار پس از جراحی دچار مشکل نمی شود، بلکه در صورت وجود مشکل تنفسی، بهبودی تنفس نیز حاصل می گردد.
  • عدم نیاز به قرار دادن تامپون بینی که در اکثر موارد با گرفتگی کامل بینی و خشکی دهان و نیز درد شدید هنگام خارج کردن آن همراه است.
  • بینی متناسب با سایر اجزای صورت و کاملاً طبیعی جراحی می شود و ظاهر بینی عمل شده را ندارد.
  • مقدار کبودی و تورم به حداقل رسیده لذا، بیمار سریع تر فعالیت های اجتماعی خود را از سر می گیرد.
  • در جراحی زیبائی بینی که برای بهبود شکل ظاهری بینی انجام می شود، بخش های خاصی از بینی (استخوان و غضروف) تغییر داده می شوند تا هماهنگی بیشتری با سایر اجزای صورت برقرار گردد. برای این کار می توان از برش های جراحی بسیار کوچکی در داخل بینی استفاده کرد (رینوپلاستی بسته) و یا اینکه علاوه بر برش های فوق از برش کوچکی در دیواره بین سوراخ های بینی استفاده کرد (رینوپلاستی باز).

توربینوپلاستی

توربینوپلاستی به نوعی از عمل بینی گفته می شود که طی آن سعی می شود استخوان توربینه تحتانی با حفظ حداکثری مخاط کوچک یا برداشته شود و البته بعضی اوقات مقداری از مخاط نیز برداشته می شود. روش های مختلفی برای انجام توربینوپلاستی در صد سال اخیر پیشنهاد شده است مانند برداشتن زیر مخاطی کورنه تحتانی، به کنار زدن کورنه تحتانی، و سایر روشها که هر کدام مزایا و یا معایبی دارند؛ ولی هنوز یک روش قطعی برای توربینه بینی در جراحی بینی وجود ندارد. توربینیت بزرگ تحتانی منجر به تنگ شدن دریچه داخلی می شود و لذا گرفتگی بینی را ایجاد می کند.

خطرات

تقریباً همیشه بعد از عمل کبودی و تورم موقت در صورت بوجود می آید، سایر خطرات رینوپلاستی عبارت اند از:

  1. خونریزی
  2. سوراخ یا زخم در تیغه بینی (دیواره ای که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند)
  3. مشکلات پوستی (نکروز پوستی) و حساسیت پوست در اثر چسب های روی بینی
  4. عفونت
  5. انسداد شدید بینی در اثر ورم درون آن
  6. عوارض بیهوشی

نکات مهم و مراقبت های بعد از عمل جراحی زیبایی بینی:

طی روزهای اول پس از عمل از هرگونه ضربه به بینی باید پرهیز شود. به عنوان مثال هنگام خواب باید طاق باز خوابید.
استفاده از کیسه یخ مخصوص روی چشم ها که بعد از جراحی بینی به فرد داده می شود تا 24 ساعت بعد از جراحی برای کاهش تورم الزامی است.
تخلیه ترشحات بینی با فشار تا 2 الی 3 هفته بعد از جراحی به هیچ وجه نباید انجام شود.
طی چند هفته پس از عمل بینی برای بهتر شدن تنفس می توان روزانه در چند نوبت با محلول سرم نمک ی، داخل بینی را شست وشو داد.
در هفته های اول پس از عمل لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود.
و تا حد ممکن تا چند هفته بعد از جراحی بهتراست از عینک به خصوص عینک های آفتابی سنگین استفاده نشود.
دو الی سه هفته بعد از جراحی از انجام ورزش های سنگین خودداری شود.
خوردن غذاهایی که باعث حساسیت و خارش پوست می شوند ممنوع است . همچنین خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند تا هفته ی اول بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه نمی شود.
شستن صورت یا حمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود بلامانع است

آمار جراحی بینی در ایران

شایع ترین عمل زیبایی در ایران جراحی بینی است و بر همین اساس ایران رتبه اول جهان را در این زمینه دارد. یکی از دلایل اصلی شیوع جراحی زیبایی بینی، آناتومی بینی نژاد ایرانی ها است که با کشورهای اروپایی تفاوت دارد؛ به همین دلیل ایرانی ها بیشتر از سایر کشورها متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستند. دکتر ابراهیم رزم پا رئیس پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران در این زمینه اعتقاد دارد شکل آناتومی خاص بینی ایرانی ها، بالا بودن کیفیت اعمال جراحی زیبایی، سطح بالای دانش پزشکان و جراحان این رشته و هزینه پایین جراحی نسبت به سایر کشورها از مهمترین دلایل این امر است.

همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
درمان سریع کبد چرب با چند میوه (خیلی فوری)
مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید/وجود ترکیبات سرطانزا

انواع روش های جراحی بینی

جراحی بینی یکی از متداول نرین نوع جراحی ها است که هر ساله عده بسیاری برای این نوع جراحی به مطب زیبایی می روند

جراحی بینی معمولا به دورش جراحی بینی باز و جراحی بیینی بسته انجام می شود. تفاوت این دو روش در نحوه ایجاد برش برروی بینی می باشد. در جراحی به روش باز ازآنجایی که برش در زیر تیغه بینی ایجاد می شود پوست بینی به طور کلی از بینی جدا شده و جراح می تواند با دید وسیعتری تغییرات را برروی ساختمان بیمی ایجاد کند. اگر می خواهید جراحی بینی موفقی داشته باشید بهتر است جراح مورد اعتمادی انتخاب کنید.

منبع : asemoonia

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر


فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

۱ تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک

۲ برآوردن نیاز های احساسی کودک

۳ تغذیه کامل و غنی برای کودک بدون نیاز به افزودنی

۴ کاهش سرطان پستان در مادر

۵ کاهش سرطان پستان در نوزادان دختر در آینده
۶ ارتباط شیر مادر و افزایش هوش

۷ بچه های تغذیه شونده با شیر مادر تکامل حرکتی بهتری دارند

۸ همیشه در دسترس می باشد

۹ رایگان !!!!

۱۰ شیر مادر باعث تکامل سیستم ایمنی کودک شده و همچنین حاوی آنتی بادی می باشد

۱۱ شیر مادر نسبت به بقیه شیرها قابل هضم تر است

۱۲ مکیدن باعث می شود رحم مادر زودتر به شکل و اندازه اول برگردد

۱۳ مکیدن زود هنگام کودک از خونریزی بعد از زایمان جلوگیری می کند

۱۴ شیر دهی باعث کاهش وزن مادر بعد از زایمان می شود

۱۵ شیر مادر ریسک دیابت در کودک را کاهش می دهد

۱۶شیر دهی نیاز به انسولین در مادران دیابتی را کاهش می دهد

۱۷شیر دهی ریسک کانسر تخمدان در مادر را کاهش می دهد

۱۸شیر دهی ریسک کانسرآندومتر در مادر را کاهش می دهد

۱۹ شیر مادر ریسک آلرژی را در کودک کاهش می دهد

۲۰ شیر مادر ریسک آسم را در کودک کاهش می دهد

۲۱ شیر مادر ریسک عفونت گوش را در کودک کاهش می دهد

۲۲شیر مادر ریسک مرگ ناگهانی را در کودک کاهش می دهد

۲۳شیر مادر کودک را در مقابل اسهال حفظ می کند

۲۴ شیر مادر کودک را در مقابل مننژیت باکتریال حفظ می کند

۲۵ شیر مادر کودک را در مقابل عفونت تنفسی حفظ می کند

۲۶ شیر مادر ریسک کانسر در دوران کودکی را کاهش می دهد

۲۷ شیر مادر ریسک آرتریت روماتویید را در کودک کاهش می دهد

۲۸ شیر مادر شانس ابتلا به هوچکین( یک نوع بیماری بدخیم غدد لنفاوی) را کاهش می دهد

۲۹ شیر مادر کودک را در مقابل ضایعات و نقص بینایی حفظ می کند

۳۰ شیر مادر شانس پوکی استخوان را کاهش می دهد

۳۱ شیر مادر به تکامل سیستم گوارشی کمک می کند

۳۲ شیر مادر شانس چاقی در آینده را کاهش می دهد

۳۳ مشکلات قلبی عروقی در زمان تغذیه با شیر مادر کمتر است

۳۴ شیر مادر شانس ابتلا به کولیت زخم شونده روده را کاهش می دهد

۳۵ شیر مادر کودک را در مقابل عفونت همو فیلوس حفظ می کند

۳۶ زمان ناشتایی قبل و بعد از عمل در کودکان تغذیه شونده با شیر مادر کاهش می یابد

۳۷ کودکان تغذیه شونده با شیر مادر کمتر مریض می شوند (قابل توجه مادران کارمند!!)

۳۸ شیر مادر اثر واکسن را افزایش می دهد

۳۹ شیر مادر شانس گرفتن بیماری آنتروکولیت نکروزان (یک بیماری روده ای) را کاهش می دهد

۴۰ شیر دهی شانس حاملگی ناخواسته را در مادر کاهش می دهد

۴۱ شیر خشک و فرمولا بسیار گران است

۴۲٫ استفاده و مصرف شیر مادر راحتر از شیر خشک است

۴۳ درجه حرارت شیر مادر همیشه به اندازه است

۴۴ درصد چربی کربو هیدرات و پروتیین شیر مادر به اندازه است

۴۵ مزه شیر مادر بهتر از فرمولا است

۴۶ بچه های شیر مادر سالمترند

۴۷ شیر مادر مرگ قبل از ۳ سالگی را کاهش می دهد

۴۸ شیر مادر یک ضد درد طبیعی برای نوزاد است

۴۹ شیر مادر باعث خواب بیشتری در کودک می شود

۵۰ شیر مادر باعث خواب بیشتر و بهتری در مادر و پدر می شود

۵۱ بچه های تغذیه کننده باشیر مادر خوش بو هستند

۵۲ شیر مادر این معنی را می دهد که نگران آخرین ترکیبات اضافه شده به شیر خشک یا فرمولا نباشید

۵۳ شیر مادر می تواند یک آنتی بیوتیک موثر برای زخم باشد

۵۴ شیر مادر می تواند با عفونت چشم مبارزه کند

۵۵ شیر مادر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس مادر می شود

۵۶ شیر مادر کودک را از کاهش آهن حفظ می کند

۵۷ مکیدن باعث بهبود هماهنگی حرکات چشم و دست می شود

۵۸ شیر مادر ریسک عفونت ادراری را کاهش می دهد

۵۹ شیر مادر باعث رشد شناختی بهتری در کودک می شود

همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
علائم بارداری دختر روی شکم زن حامله
ریزش مو چه دلایلی دارد ؟

۶۰ شیر مادر باعث رشد اجتماعی بهتری در کودک می شود

۶۱ شیر مادر ریسک فتق کشاله ران را کاهش می دهد

۶۲ عدم تغذیه با شیر مادر ریسک ام اس در آینده را افزایش می دهد

۶۳ شیر مادر حاوی هورمونهای رشد ساختگی نیست

۶۴ تمیز کردن دفعیات کودک تغذیه کننده با شیر مادر راحتر است

۶۵ بچه های تغذیه کننده باشیر مادر پوست بسیار خوبی دارند

۶۶ بچه های تغذیه کننده باشیر مادر دچار اگزمای کمتری می شوند

۶۷ شیر مادر باعث رشد گفتاری بهتری در کودک می شود

۶۸ بچه های تغذیه کننده باشیر مادر دچار خرابی کمتر دندانها می شوند

۶۹ شیر مادر باعث رشد بهتری در دندانها و فک کودک می شود

۷۰ شیر مادر باعث می شود فرد در آینده آزار کمتری به حیوانات اهلی برساند

۷۲ شیر مادر نگرانی شما را در مورد اضافه کردن آب احتمالا آلوده به شیر حذف می کند

۷۳ شیر مادر نیاز به وسایل متعدد و متفاوت ندارد

۷۴ شیر مادر بهترین غذا برای کودک مریض است

۷۵ شیر مادر هیچ وقت نیاز به یاد آوری و بردن آن به مهمانی ندارد

۷۶ شیر گاو برای بچه گاو تهیه شده است

۷۷ شیر انسان برای فرزند انسان تهیه شده است

۷۸ شیر مادر باعث پر شدن مرتب سطل زباله بدنبال قوطی شیر نمی شود

۷۹ مادران شیر ده پریود های کمتری خواهند داشت

۸۰ هزینه کمتری برای خرید پد پریود صرف می شود


دردناک ترین دردهای جهان را بشناسید + تصاویرمنبع: fa.parsiteb

برای درمان سرگیجه چی بخوریم؟

ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﯾﻊ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﮏﺑﺎﺭ ﺩ‌ﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺮﺩ‌ﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﻏﻠﺐ ﺷﺪﯾﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮐﺜﺮ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﻭﺣﺸﺖﺯﺩ‌ﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.در این مقاله به علت سرگیجه و درمان آن خواهیم پرداخت.

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﮑﺎﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﺩ‌ارند، ﺩ‌ﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼ‌ﺡ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﮐﺎﺫﺏ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ؛ ﻣﺜﻼ‌ً ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺭﻓﺘﻦ ﭼﺸﻢ‌ﻫﺎ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺳﺒﮑﯽ ﺩ‌ﺭ ﺳﺮ، ﺗﺎﺭﯼ ﺩ‌ﯾﺪ ﯾﺎ ﺩ‌ﻭﺑﯿﻨﯽ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺩ‌ﺳﺖ ﺩ‌ﺍﺩ‌ﻥ ﻣﻮﻗﺖ ﻫﻮﺷﯿﺎﺭﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

علت ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ

ﺍﻓﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮن
علت سرگیجه و سبکی سر می تواند ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ باشد ﮐﻪ ﺑه ﺨﺼﻮﺹ ﺩ‌ﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﻻ‌ﻏﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻗﺪ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﻭ ﻣﯽ‌ﺍﯾﺴﺘﻨﺪ، ﺩ‌ﯾﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﻓﺮﺩ‌ ﭼﻨﺪ ﻟﺤﻈﻪ ﺩ‌ﭼﺎﺭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻏﺶ ﯾﺎ ﺳﻨﮑﻮﭖ ﯾﺎ ﺳﺒﮑﯽ ﺳﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﺎﻣﻼً‌ ﺑﻬﺒﻮﺩ‌ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎﺭﺧﻮﻥ ﺣﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻓﺮﺩ‌ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻫﺴﺘﮕﯽ ﺍﺯ ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺘﺎﺏ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻧﺪﻫﺪ.

ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ
ﮔﺎﻫﯽ ﺣﻤﻼ‌ﺕ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ می تواند علت ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﺮﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﻭ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﮕﯽ ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺑﯿﺸ‌ﺘﺮ ﺩ‌ﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ‌.

ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﻗﻠﺒﯽـ ﻋﺮﻭﻗﯽ
ﻣﺜﻞ ﻧﺎﻣﻨﻈﻤﯽ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﯾﺎ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﺩ‌ﺭﯾﭽﻪﺍﯼ ﻗﻠﺐ.

ﺍﻓﺖ ﻗﻨﺪ ﺧﻮﻥ
ﺩ‌ﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺪﺭﯾﺠﯽ ﻭ ﺑﺎ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ‌. ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ‌ ﻋﻼ‌ﺋﻢ ﺩ‌ﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ‌ ﺩ‌ﺍﺭﻧﺪ؛ ﻣﺜﻞ ﻋﺮﻕ ﮐﺮﺩ‌ﻥ، ﻟﺮﺯﺵ ﺩ‌ﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﺗﺤﺮﮎ‌ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺧﻠﻘﯽ.

ﺍﺧﺘﻼ‌ﻻ‌ﺕ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ- ﺟﺴﻤﯽ
ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺍﻧ‌ﭙﺰﺷﮑﯽ ﺧﻮﺩ‌ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻻ‌ﺕ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺧﻮﺩ‌ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺍﻧﮕﺎﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩ‌ﻫﺪ.

نشانه های سرگیجه
سرگیجه معمولاً می تواند به طور خاص به صورت یکی از احساسات زیر بیان شود:

احساس کاذب حرکت یا چرخش (Vertigo یا سرگیجه دورانی)
سبکی سر یا احساس غش
از دست دادن تعادل یا عدم تعادل
سایر احساسات مانند شناور بودن یا سنگینی سر


درمان دارویی سرگیجه
BPPV
درمان BPPV یک روش ساده است که طی آن پزشک مانورهایی برای طرز قرار گرفتن سر انجام می دهد. این روش معمولاً بعد از یک یا دو بار درمان موثر است.

بیماری های گوش داخلی
ورزش هایی وجود دارد که شما از یک متخصص کاردرمانی فرا گرفته و در منزل انجام می دهید. به منظور درمان سریع تهوع و سرگیجه ممکن است پزشک داروهایی مانند meclizine یا diazepam را برای شما تجویز کند یا مصرف dimenhydrinate را توصیه نماید که یک داروی بدون نسخه است. مصرف کوتاه مدت کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است در بهبود عملکرد دهلیز موثر باشد.

بیماری منییر
درمان بیماری منییر شامل کاهش احتباس آب در بدن از طریق مصرف داروهای مدر(دیورتیک) و پیروی از یک رژیم غذایی با مقدار نمک کم می باشد. ممکن است جراحی نیز توصیه شود.

میگرن وستیبولار
به منظور مقابله با سرگیجه دورانی که مرتبط با میگرن وستیبولار است، پزشک احتمالاً تلاش می کند عواملی را که سبب شروع حملات شما می شوند، تعیین کرده و به رژیم غذایی، استرس، خواب و ورزش توجه کند. برخی داروها ممکن است در پیشگیری از میگرن وستیبولار موثر باشند یا به رفع تهوع و استفراغ کمک کنند. همچنین ممکن است به منظور کاهش حساسیت سیستم تعادلی شما نسبت به حرکت کردن ورزش های خاصی به شما آموزش داده شود.

اختلالات اضطرابی
پزشک ممکن است به منظور مقابله با اضطراب و مدیریت سرگیجه مصرف دارو و روان درمانی را به تنهایی یا همراه با هم توصیه نماید.

درمان گیاهی سرگیجه
در بیمارانی که سرگیجه واقعی دارند باید علت سرگیجه از جمله مشکلات گوش مورد بررسی قرار گیرد و درمان بر اساس شرایط بیمار و علل سرگیجه انتخاب شود؛ هر چند گاهی این‌گونه سرگیجه‌ها درمان مشخصی ندارد.

«جینگکو» گیاهی است که با بهبود جریان خون مغزی می‌تواند باعث کاهش علائم سرگیجه باعلل مختلف مغزی باشد. زنجبیل نیز تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در کاهش سرگیجه، بویژه سرگیجه همراه تهوع و استفراغ دارد. زنجبیل در کاهش علائم مینیر نیز موثر است.

نوشیدن ترکیب گیاه لاوندر (اسطوخودوس)و عسل نیز می‌تواند در کاهش سرگیجه موثر باشد. به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند، توصیه می‌شود رژیم غذایی کم نمک و کم چربی استفاده کرده و مایعات بیشتری مصرف کنند.

به افرادی که دچار این‌گونه سرگیجه‌ها می‌شوند، توصیه می‌شود روزانه عسل و پودر سیاه‌دانه را در آب گرم مخلوط کرده و میل کنند.طب سوزنی می‌تواند روش موثری در درمان انواع سرگیجه باشد، بویژه در سرگیجه‌های واقعی با علل مغزی و عصبی یا سرگیجه‌هایی که با از دست رفتن تعادل همراه است.

مکانیسم طب سوزنی بهبود جریان خون مغزی، کاهش التهاب گوش یا آزاد کردن بعضی مواد شیمیایی در پایانه‌های عصبی است.
علت بسیاری از سرگیجه‌های کاذب، اضطراب و استرس است. دم‌کرده بابونه، سنبل‌الطیب و اسطوخودوس می‌تواند درمان موثری برای این‌گونه سرگیجه‌ها باشد.

ماساژ ناحیه شقیقه‌ها با روغن بابونه یا نعنا نیز مفید است. فشار دادن محل تلاقی گردن و جمجمه در ناحیه پس سرهم می‌تواند در کاهش انواع سرگیجه مفید باشد. حجامت نیز البته با نظر و از‌سوی پزشک در کاهش بعضی سرگیجه‌ها بی‌تاثیر نیست.

درمان دارویی سرگیجه
آبلیمو:
سرگیجه بیشتر به این دلیل اتفاق می‎افتد که شما انرژی کافی در بدن‎تان ندارید. آب لیمو ترش با قدرت فوق العاده خود می‎تواند انرژی فراوانی به شما بدهد. با استفاده از آبلیمو، فلفل سیاه، نمک و آب؛ نوشیدنی سالم و اثربخشی برای درمان سرگیجه آماده کنید. از لیمو ترش بیشتر بدانید.

فلفل:
عدم گردش خون مناسب در بدن و در نتیجه نرسیدن انرژی کافی به برخی نواحی می‎تواند سبب سرگیجه شود. برای غلبه بر این مشکل قسمت‎های مساوی از نمک، سرکه، خردل و فلفل را داخل یک لیوان آب بریزید. این نوشیدنی یکی از بهترین درمان‎های خانگی برای سرگیجه است. این نوشیدنی گردش خون را بهبود بخشیده و در نتیجه سطح انرژی بدن‎تان را نیز بالاتر می‎برد.

اسطوخودوس،بابونه و نعناع:
سرگیجه منجر به یک وضعیت غیر طبیعی در بدن می‎شود. مصرف چای بابونه یا چای نعنا می‎تواند به بازگرداندن حالت طبیعی بدن کمک کند. شما همچنین می‎توانید برای رهایی از سرگیجه‎تان از ماساژ سر با روغن گرم اسطوخودوس استفاده کنید. این ماساژ گردش خون را بهبود بخشیده و عملکرد طبیعی مغز را تضمین می‎کند.

زنجبیل:
زنجبیل خواص درمانی متعددی دارد و می‎تواند سلول‎های خسته را تقویت کند و به آن‎ها انرژی دوباره دهد. فشار خون شما با خوردن آب خالص زنجبیل در مقادیر بسیار کم می‎تواند بهبود بیاید. عسل نیز یک ماده مغذی و طبیعی است؛ بنابراین شما می‎توانید آب زنجبیل را به همراه عسل استفاده کنید تا از خواص درمانی گسترده‎تری بهره ببرید. این درمان گیاهی سبب بهبود گردش خون شما و افزایش محتوای هموگلوبین خون شما می‎شود.
همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
علائم بارداری دختر روی شکم زن حامله
ریزش مو چه دلایلی دارد ؟


راه‌کار‎های دیگر:
درمان‎های دیگر برای رفع سرگیجه مخلوط سرکه سیب و عسل، مخلوط ماست و پرتقال، لیمو و سایر مرکبات هستند.
نوشیدنی گیاهی تقویتی:
این خمیر گیاهی را در خانه با استفاده از ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری دانه گندم، ۱ قاشق غذاخوری دانه خشخاش، ۱۰ عدد مغز بادام و مغز ۱۰ عدد دانه کدو تنبل آماده کنید. تمام این محتویات را در طول شب در آب خیس کنید و سپس آن‎ها را با آبی که در آن خیسانده شده آسیاب کنید تا به صورت یک خمیر در آیند.

به این خمیر ۲ عدد میخک و ۱ قاشق غذاخوری روغن حیوانی نیز اضافه کنید. این خمیر را به شیر اضافه کرده و آن را به خوبی بجوشانید. می‎توانید کمی‎شکر هم اضافه کنید تا نوشیدنی‎تان مزه بهتری داشته باشد. این نوشیدنی به شما به میزان کافی انرژی می‎دهد تا بتوانید از شر سرگیجه رهایی پیدا کنید.

سرگیجه در بارداری طبیعی است؟
بستگی دارد منظورتان از سرگیجه چه باشد! سرگیجه با سیاهی رفتن چشم و افتادن و غش کردن یکی نیست. خیلی از خانم های باردار این دو را یکسان می دانند و همین اشتباه باعث تشخیص و درمان نامناسب می شود. اگر فرد در حالت سکون احساس حرکت مداوم و پیگیر به شکل دوران یا چرخش یا تلوتلو خوردن کند، سرگیجه دارد اما سیاهی رفتن چشم، سبک شدن مغز یا بی اختیار افتادن به معنی سرگیجه نیست. سرگیجه با وزوز گوش همراه می شود و لازم است اگر فردی دچار این مشکل است، حتما بررسی و دقیقا معاینه شود زیرا این نشانه ها می تواند علامت بیماری منییر باشد.


منبع: idealsho

درمان بیش فعالی در کودکان بدون دارو

بیش فعالی دارای انواع مختلف است که روش های درمان آنها نیز مختلف است، در این مقاله ابتدا توضیحی درباره بیش فعالی ارائه می دهیم، انواع بیش فعالی را نام برده و در نهایت به روش درمان بدون داروی آن می پردازیم.شاید شما نیز با شنیدن کلمه بیش فعال یاد کودک پر جنب و جوش فامیل تان بیفتید اما لزوما هر جنب و جوشی نشانه از بیش فعالی کودک نیست.

زمانی که کودک بیش فعال دارای میزان فعالیت بالا و تمرکز پائین است، نمی تواند در آموزش، یادگیری و کسب مهارت های مختلف موفق شود.حتی در مواردی دیده شده که والدین به بحث درمان بیش فعالی در کودکی توجه جدی نشان نمی دهند که این روند در نوجوانی و جوانی زمینه ترک تحصیل او را نیز فراهم می کند.
بخاطر همین والدین به کوچکترین علائم برای تشخیص و شناسایی کودک بیش فعال و بحث درمان او نیز برای پیشگیری از عواقب این اختلال در آینده بایستی توجه داشته باشند.بروز رفتارهای ضد اجتماعی مثل استعمال مواد مخدر در سن نوجوانی، ناامیدی‌، افسردگی، نقص در یادگیری از جمله عواقب بی توجهی به بحث درمان است.اولین سوالی که به ذهن خانواده ها خطور می کند اینست که:

علائم بیش فعالی چگونه هستند؟
سن تشخیص بیش فعالی احتمال ابتلا به بیش فعالی در تمام سنین وجود دارد. حتی در نوزادان نیز ابتلا به بیش فعالی دیده شده است اما به طور معمول این اختلال در سنین قبل از ۷ سالگی رخ می دهد.مهمترین نشانه این بیماری، نداشتن تمرکز و بی توجهی به اطراف است. در اکثر موارد کودک مبتلا به بیش فعالی در زمان آموزش و در پروسه یادگیری در مدارس قابل تشخیص هستند.تشخیص در زمان مناسب و درمان در آن بازه طلایی، باعث سرعت روند درمانی و کاهش عواقب آن می شود.
والدین نقش بسیار مهمی در تشخیص و شناسایی هر نوع اختلال دارند و می توانند با درمان به موقع باعث رشد و شخصیت کودک گردند.علائم اختلال بیش فعالیعدم تمرکز کافی، بی توجهی به اطراف، انجام فعالیت های بسیار، جنب و جوش فراوان و در مواردی پرخاشگری با تکانه های ساده از علائم، نشانه های بسیار شایع بیش فعالی هستند.

یکی از موارد مهم علائم بیش فعالی در کودکان، حرکات تکانشی در آنها است، در این حالت کودک به دلیل انرژی زیادی که دارد، بدون عاقبت اندیشی دست به هر کار خطرناکی می زند.گاهی والدین با دیدن علائمی همچون خیال بافی کودک، عدم تمرکز کافی، کم حوصلگی کودک برای انجام تمارین مدرسه نگران شده و تصور می کنند که کودکشان دچار اختلال بیش فعالی است.

در حالیکه این حالت ها برای تمام کودکان امری عادی و روزمره است.نشانه های اختلال بیش فعالی در دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. نداشتن نظم، کم توجهی به اطراف، ضعف در آموزش مهارت از نشانه های این اختلال در دختران به شمار می روند. اما پسران درگیر بیش فعالی دارای رفتارهایی مانند پرخاشگری، حرکات بدون منطق و... هستند. به طور کلی تحرک زیاد، عدم توجه و رفتارهای تکانه ای از علائم اصلی این بیماری محسوب می شود.

اما نکته مهم این است که بیش فعالی و اختلالات حسی دارای رفتارهای یکسان اما ریشه های متفاوت هستند به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مطلب مقاله تفاوت های بیش فعالی و اختلالات حسی را نیز مطالعه بفرمائید تا بصورت کامل تفاوت این دو موضوع برایتان مشخص شود.
مشکل در توجه
انجام فعالیت به شکل بیش از حد (بیش فعالی)
انجام حرکات بدون فکر کردن به آنها (حرکت های تکانشی)
​علائم بیش فعالی در دوران نوزادی
نوزاد اغلب در حال گریه هستند.
به سختی آرام می شوند.
به حد کافی خواب ندارد.
نوزاد در زمان های مختلف، اشتهای متفاوت دارد. گاهی پر اشتها و گاهی اصلاً غذا نمی خورد.
علائم بیش فعالی در سن ۲ تا ۵ سالگی
حوصله کمی دارد و به بازی های فکری مثل پازل علاقه نشان نمی دهد.
توانایی انجام کارهای مختلف را ندارد.
نظم در انجام کارهای شخصی دیده نمی شود.
به کارهای خطرناک دست می زند و احتیاط را رعایت نمی کند.

علائم بیش فعالی در دوره پیش دبستان
کودک در این مقطع سنی به شدت بی قرار است و نمی تواند در جایی آرام بگیرد. حتی توانایی آرام نشستن بر روی صندلی به مدت ۲۰ دقیقه را نیز ندارد.
کنجکاوی زیادی در سایر زمینه ها بروز می دهد.
بد اخلاقی و بد قلقی می کند.
با تاخیر گفتار مواجه است.
در کارهای ظریف مانند بستن بند کفش و دکمه لباس با مشکل مواجه است.
علائم بیش فعالی در دوران دبستان
گاه رفتار مضحک از خود بروز می دهد.
به آزار هم کلاسی ها می پردازد.
نسبت به محرک های محیطی سریع عکس العمل نشان می دهد.
رفتار خشن و پرخاشگری از کودک دیده می شود.
نسبت به دستور معلم بی توجهی می کند.
توان توجه مداوم را ندارد.
حواسش به اطراف جلب می شود.
بیشتر وسایل خود را در مکان های مختلف جا می گذارد.
نسبت به درخواست های خود صبر ندارد.
دارای هیجانات پایداری نبوده و خشم در رفتار او دیده می شود.
زیاد تکان می خورد.
فعالیت زیادی دارد.
نمی تواند دستورات آموزگار را درست انجام دهد.
جنب و جوش زیادی دارد.
تغییر زیادی در خلق و خویش دیده می شود.
در انجام تکالیف مدرسه نظم و دقت کافی ندارد.
زیاد حرف می زند.
نمی تواند یکنواخت بنویسد، به شکلی که کلمات روی صفحه به شکل رقصان دیده می شوند.
ضعف در پیدا کردن جهت و تشخیص زمان دارد.
در درک فضایی دچار ضعف است.

درمان اختلال بیش فعالی
درمان بیش فعالی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است به همین دلیل برای درمان اختلال بیش فعالی حتما قبل از هرچیزی با متخصصین این امر مشورت های لازم را انجام دهید.موسسه فرزندان برتر با تجربه سال ها فعالیت در زمینه درمان بیش فعالی کودکان بدون دارو به شما توصیه می کند که حتما ابتدا از روش های بازی درمانی و قصه درمانی (روش های درمان بدون دارو) آغاز بکنند که هم روش های کم هزینه تری هستند، هم در درمان دقت بیشتر و تاثیرات فراوانی دارند. درمان اختلال بیش فعالی بدون دارو یکی از روش های درمان با اثرگذاری طولانی مدت تر نسبت به باقی روش های درمانی مخصوصا دارویی هستند.در این قسمت چند نکته مهم در ارتباط با بیش فعالی را به خانواده های محترم توضیح می دهیم:
مهمترین نکته در بحث درمان، داشتن اطلاعات کافی درمورد این اختلال است. والدین و معلمان نقش اساسی در درمان کودک دارند. برای بالا بودن آگاهی، کتاب ها، مقالات زیادی در این زمینه تدوین شده است. مشاوره با متخصص کودک و نوجوان نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.
برای برقراری ارتباط بهتر با کودک، والدین و معلمان باید به تدوین برنامه های خاصی بپردازند. این برنامه ها کمک فراوانی به تعلیم و تربیت درست کودک خواهد کرد.
رابطه منظم والدین با معلمان جهت تبادل گزارشات، کارها و فعالیت هایی که کودک بیش فعال انجام می دهد ضروری است.
از دیگر کارهایی که باعث بهبود روند درمانی کودک می شود این است که والدین محیط مناسبی در منزل فراهم کنند. محیط مناسب زمانی فراهم می شود که مهمانی ها و تلفن هایی که ضروری نیستند، کاهش یابد. تلویزیون تاثیر منفی بر روند درمانی کودک دارد، برای بهتر شدن این پروسه درمانی توصیه می شود که تماشای تلویزیون برای کودک کم گردد.
تعیین برنامه زمانی برای کارهایی که کودک انجام دهد، روش دیگری است که باعث بهبود روند درمانی می شود. کودک باید در این زمان مشخص تعیین شده به انجام کارهایی مانند غذاخوردن، خواب، انجام بازی و ... بپردازد.

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم بررسی تفاوت بیش فعالی و اوتیسم از چند حیطه قابل بررسی هست. بررسی علمی و اجتماعی تفاوت این دو اختلال از مهم ترین اتفاقات ممکن است. اگر بخواهیم تفاوت اوتیسم با بیش فعالی یا سایر اختلالات را بررسی کنیم، باید از تاثیرات عاطفی و اجتماعی آن آگاه باشیم.بیش فعالی، اختلالی بیولوژیکی است که در آن کودک به سختی قادر به توجه، تمرکز و آرام نشستن است.

اما اوتیسم، گستره‌ای از مشکلات توسعه عصبی است که چالش‌هایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی، برقراری ارتباطات و تفکر برای فرد مبتلا به وجود می‌آورد. رفتارهای تکراری هم بخشی از طیف اوتیسم هستند.در بیماری اوتیسم کودکان مبتلا، هیجانات را درک نمی کنند. به طور مثال زمانیکه اطرافیان کودک مبتلا به اوتیسم، از رفتار او عصبی می شوند، توانایی تشخیص حالت چهره و حتی عصبی شدن آنان را ندارد.

در صورتیکه کودک بیش فعال به دلیل نداشتن تمرکز و کم توجهی که ذکر کردیم قادر به درک هیجانات هستند ولی نمی تواند با محیط اطراف خود را منطبق کند.کودکان بیش فعالی قواعد اجتماعی را به خوبی درک نمی کنند پس نمی توانند عکس العمل های مناسبی در زمان مناسب از خود نمایش دهند، این دلیل عمده تنهایی بیماران مبتلا به بیش فعالی در جامعه است. با ادامه دریافت واکنش های منفی از محیط، کودک بیش فعال احساس می کند که به اندازه کافی خوب نیست و اعتماد به نفس و انگیزه فرد او هر روز بیش از روز قبل، کاهش می یابد.

اصلی‌ترین مشکل افراد دچار اوتیسم وجود مشکل در برقراری ارتباطات، درک الزامات اجتماعی و انجام کارها و عادت‌های تکراری در بین آن هاست. بسیاری از کودکان اوتیسمی در دوست‌ یابی و برقراری ارتباطات اجتماعی و فهم ارتباطات اجتماعی مشکل دارند.ما در مطلب دیگری در همین وب سایت ما به بررسی تفاوت کامل بیش فعالی و اوتیسم پرداخته ایم.

ارتباط متخصصین کودک و نوجوانعلاوه بر روش های درمانی که توسط پزشک و با تجویز دارو انجام می گیرد، والدین باید با استفاده از روش های تربیتی و آموزشی مناسب مقداری از این انرژی فراوانی که کودک دارد را در مسیر درست تخلیه کنند.برای درمان اختلال بیش فعالی، اقدام به خود درمانی کاری خطرناک بوده و حتما باید علائم و نشانه های این اختلال جدی گرفته شود.

والدین باید همواره برای بهتر شدن روند درمانی با مشاوره تلفنی یا مراجعه حضوری به مراکز مشاوره با متخصصین کودک و نوجوان در ارتباط باشند.شیوع بیش فعالیبه طور کلی از هر ۱۰۰ کودک، ۵ نفر از آنها دچار اختلال بیش فعالی است از طرفی میزان شیوع اختلال بیش فعالی در بین پسران سه برابر بیشتر از دختران است. به گفته پزشکان و محققان در مغز کودکان مبتلا به این اختلال به میزان کافی از هورمون خاصی به نام میانجی های عصبی ترشح نمی شود، هورمونی که کنترل رفتار کودک را برعهده دارد.انواع بیش فعالیبیش فعالی دارای انواع مختلفی هست که هر نوع دارای طیف خاصی هست در این مقاله ما سعی می کنیم تمام انواع مختلف بیش فعالی را پوشش دهیم.

بیش فعالی دارای ویژگی های مشخصی مثل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی است در این قسمت ما بیش فعالی را براساس این ویژگی ها دسته بندی می کنیم.اختلال اول: نوع بدون دقت و توجهدر گونه اول که کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد. فرد قادر نیست بر روی فعالیتی که بر عهده او گذاشته ‌اند، تمرکز نماید. کودک مبتلا به بیش فعالی نوع بی توجهی، دائما در حال رویا است و در مدرسه نیز به دلیل نداشتن تمرکز کافی با مشکلات مواجه است. این کودکان علاقه چندانی به تکالیف مدرسه و کارهایی مانند آن که به تمرکز نیاز دارند، ندارند.کودکان بیش فعال در این گروه اغلب:

توجه کافی به جزئیات امور نمی کنند.
قادر نیستند که بر بازی ها و فعالیت ها تمرکز نمایند.
در پایان رساندن تمارین و تکالیف مدرسه ضعف دارند و نمی توانند آنها را به پایان برسانند.
قادر به انجام دادن تکالیف و یا کاری که بر عهده گرفته اند، نیستند.
در اغلب موارد فراموش می کنند که کتاب ها و وسایل خود را کجا گذاشته اند.

اختلال دوم: نوع تکانشی - بیش فعالی در این گروه از افراد مبتلا به بیش فعالی، فعالیت بسیار زیاد فرد دیده می شود. فعالیت و کارهایی که این افراد انجام می دهند اغلب بدون تفکر است. فعالیت بیش از حد یکی از بارزترین نشانه های بیش فعالی به شمار می رود. گاهی با رشد کودک و افزایش سن، سطح بیش فعالی کم می شود.شاید شما نیز دیده باشید که یک کودک بیش فعال به شکل ناگهانی در خیابان شروع به دویدن کند، بدون اینکه به اطراف خود دقت کند. کودکان بیش فعال این اعمال را بدون فکر و ایده مشخص انجام می دهند.

در کودکانی که مبتلا به بیش فعالی از نوع پرتحرکی هستند، به شدت ناآرام اند. از دیگر علائم آنها این است که نمی توانند به مدت طولانی در یک جا بمانند و باید مدام در حال حرکت باشند. کودک مبتلا به این نوع اختلال در مدرسه نظم کلاس را برهم زده و قادر نیست بر روی صندلی ثابت بنشیند.ویژگی کودکانی که دچار این عارضه هستند به این شکل است:

ناآرامی و بی قراری
دویدن از یک سمت به سمت دیگر در اغلب اوقات و یا بالا رفتن از جایی
پریدن از روی صندلی بدون اجازه والدین
قادر نبودن به انجام بازی در حالت سکوت
حرف زدن بیش از حد
صبور نبودن برای گرفتن نوبت خود در کارها و بازی ها
بدون اجازه وارد بازی بقیه شدن و بر هم زدن آن
پریدن در صحبت دیگران

اختلال سوم: اختلال نوع ترکیبی نوع ترکیبی که کودک دارای اختلال، هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد، این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می شود.افراد مبتلا به این نوع اختلال، فعالیت بسیار زیادی دارند و تمام کار ها و اعمال خود را بدون فکر انجام می دهند، درواقع علائم افراد این نوع بیش فعالی ترکیبی از دو نوع قبل است.

مشکل در توجه، بیش فعال بودن و عدم کنترل تکانش های حرکتی از علائم بارز این گروه محسوب می شود. در مواردی نیز دیده می شود که کودک توجهی به اطراف نداشته و فعالیت های زیادی انجام می دهد.متاسفانه این رفتارها باعث ایجاد مشکلات برای کودک در محیط منزل، مدرسه و ارتباط با دوستان می گردد. افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس در بیشتر کودکان دچار اختلال بیش فعالی دیده می شود.

اختلال چهارم: بیش فعالی در نوزادیمعمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند.تشخیص اختلال بیش فعالی در کودکوالدین با مشاهده علائم این اختلال حتما باید کودک را به نزد پزشک متخصص برده تا ویزیت گردد. تنها راه قطعی تشخیص نظر و ارزیابی پزشک است.والدین باید به دو نکته زیر توجه کنند:
مبنای تشخیص درست اختلال بیش فعالی در کودک پزشک است نه نظر دیگران
کودکی که دارای این اختلال است، دارای توانایی های دیگر نیز است.

رفتار در منزل کودک بیش فعال
فعالیت و جنب و جوش زیاد دیده می شود.
توجهی به صحبت های والدین ندارد.
قادر نیست یک فعالیت را به پایان برساند.
به مخالفت با والدین می پردازد.
به شدت بی نظم است.
به سرعت آشفته می گردد.
حساسیت چندانی نسبت به درد ندارد.
به شدت رفتار غیر قابل پیش بینی دارد.
دارای خودباوری زیادی نیست.
نسبت به هر رفتاری سریع واکنش نشان می دهد و طالب برتری نسبت به همسالان خود است.
علاقه به کارهای خطرناک دارد.
نمی تواند از قوانین و مقررات تبعیت کند.
ضعف در پیروی از دستورات دارد.

لزوم استفاده از روش های غیر دارویی برای درمان بیش فعالیزمانی که والدین از اختلال بیش فعالی کودک خود اطلاع پیدا می کنند، علاوه بر بیماری کودک از عوارض جانبی داروهای تجویزی نیز نگران می شوند. طبق گزارشاتی که سازمان نظارت بر دارو و مواد غذایی (FAD) منتشر کردند، تعدادی از داروهای بیش فعالی مانند ریتالین، کنسرتا، آدرال و استراترا عوارضی همچون حمله قلبی و مشکلات این چنینی خواهند داشت.سکته قلبی، افزایش فشار خون و تپش قلب و نا رسایی آن از جمله عوارضی هستند که برای داروهای بیش فعالی اعلام شده اند. در این مقاله سعی شده به روش های درمانی بدون دارو بیش فعالی اشاره گردد تا نگرانی والدین کاهش یابد.

راهنمایی هایی برای والدین
والدین می توانند برای کمک به این عارضه وقتی که کودک یک کار را درست انجام داد به او کادو دهند. صحبت درباره توانایی ها و استعدادهای کودک در اعتماد به نفس او تاثیر بسیاری دارد. او برای استفاده از استعدادها باید تشویق گردد.
والدین باید در هنگام حرف زدن با کودک از جملات و عبارات ساده و واضح استفاده کنند. صبر، پشتکار و مثبت اندیشی لازمه ی این امر است. در زمان درخواست باید کاملاً واضح به او گفت نیاز است چه کارهایی انجام دهد.

استفاده کردن از شیوه هایی برای کنترل رفتار ضروری است. والدین می توانند از برنامه هایی همچون تنظیم جدول برای انجام فعالیت های کودک، بی توجهی به رفتارهای نامطلوب کودک، تهیه کادو برای تشویق و .... بهره ببرند.

تعامل والدین با مدرسه باعث تنظیم برنامه درست تعلیم و تربیت می شود.

راهنمایی هایی برای معلمان معلمان حتما باید آگاهی داشته باشند که چه کاری برای دانش آموز مشکل است. به طور مثال ممکن است که کودک مبتلا به بیش فعالی توانایی انجام کار خاصی نداشته باشد در حالی که سایر دانش آموزان به راحتی آن را انجام می دهند. هر دانش آموز به کمک خاصی نیازمند است.

معلم باید سعی کند که نحوه استفاده از کتاب، تکالیف های روزانه را به دانش آموزان بگوید. آموزش مهارت ها و روش های یادگیری به دانش آموزان و همچنین دادن کادو برای تشویق از جمله مواردی است که در روند بهبودی بسیار کمک کننده خواهد بود.

کمک کردن به دانش آموز برای انجام فعالیت های بدنی بر روند درمان بسیار اثر مثبت خواهد داشت.
والدین و معلمان مدرسه می توانند، با همکاری هم یک برنامه تربیتی تنظیم کنند تا متناسب با نیازها کودک فعالیت کند.
برای انجام امور و فعالیت ها، ابتکار به خرج دادن می تواند موثر باشد. معلم باید از دانش آموزان توقع بالا داشته ولی لازمه ی این امر صبر است.

علت بیش فعالی در اغلب موارد عارضه بیش فعالی بدون دلیل خاصی رخ می دهد. نقش ژنتیک و عوامل زیستی در بروز آن بی تردید است. تغذیه نیز تاثیر موثری بر این بیماری دارد، تحقیقات مختلفی نقش مثبت اسیدهای چرب و برخی از بیماری ها در روند درمانی این بیماری اثبات کرده اند.کودکان درگیر بیش فعالی در قسمت هایی از مغز که مسئول توجه و تمرکز هستند، دچار آسیب جزئی هستند.

تحقیقات تاثیر مصرف سیگار و الکل در زمان بارداری مادر تایید کرده اند. استرس و اضطراب در مادر باردار سبب افزایش این احتمال در کودک خواهد شد‌. از دیگر عوامل ایجاد اختلال بیش فعالی به مسمومیت با سرب، غذاهای کنسروی و آماده حاوی مواد مصنوعی و افزودنی های خوراکی هستند، می توان اشاره کرد. برای اینکه پزشک نظر قطعی درباره ابتلا کودک به بیش فعالی بدهد نیاز است حتما گزارشات ۶ ماهه از علائم و فعالیت های کودک در منزل و مدرسه داشته باشد.در سنین کمتر از دو یا سه سال به دلیل اینکه کودک در مکان هایی که به نشستن و تمرکز زیاد نیاز دارند، حضور ندارد.

اغلب اوقات این اختلال تشخیص داده نمی شود. توجه به این نکته ضروری است که بیش فعالی با کم توجهی یا عدم تمرکز متفاوت هستند. در اغلب موارد افراد از این دو اختلال رنج می برند.درمان بیش فعالی در منزلاسترس و التهاب های هیجانی در منزل بر روند درمانی کودک اثر منفی دارد. چنانچه کودک در محیطی پر از اتفاقات منفی و استرس زا زندگی کند تاثیر بسیار بدی بر او خواهد داشت. والدین تاثیر مستقیم در درمان کودک دارند. از جمله کمک های روحی و روانی که در منزل می توان فراهم کرد، آماده کردن غذای سالم، فراهم کردن زمینه برای تمارین و فعالیت هایی همچون کتاب خواندن، دیدن فیلم های کودک و ... می توان نام برد.

تاثیر تمرین ورزشی در درمان بیش فعالیمحققان ثابت کرده اند که با روزی نیم ساعت ورزش در محیط و فضای سبز، می توان باعث بهبود درمان بیش فعالی کودکان شد. ورزش نه تنها هیچ عوارضی ندارد بلکه تاثیر بسیار مثبتی نیز بر روح و روان فرد می گذارد. ورزش و فعالیت هایی با تحرک مناسب سبب ترشح هورمون های دوپامین، نور اپی نفرین و سرتونین می شوند. ترشح این هورمون ها باعث افزایش تمرکز و توجه در کودک خواهد شد.همانطور که می دانید، داروهایی که برای درمان بیش فعالی کودکان تجویز می شود نیز با تاثیر ترشح این هورمون ها، اثرگذار هستند.

ورزش نیز با این عملکرد اثر مثبت می گذارد ولی هیچ عوارضی ندارد.اهمیت خواب در روند درمانی بیش فعالیدر صورتیکه کودک دارای خواب منظم باشد، بهبودی سریعتری در او حاصل می شود. مشکل در خواب شبانه در بیشتر کودکان مبتلا دیده می شود. یکی از عوارض داروهای شیمیایی، تاثیر منفی بر خواب کودک است. با تغییر نحوه مصرف زیر نظر پزشک مشکل خواب بهتر خواهد شد.مشکل در خواب در بین این کودکان شایع است، برای کاهش آن روش های زیر موثر خواهند بود:

تنظیم درست زمان خواب کودک
والدین باید حتما کاری کنند که کودک در زمانی که تنظیم نشده، نخوابند.
در زمان تعیین شده برای خواب کودک، وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر و ... باید یک ساعت قبل خاموش گردند.
والدین نباید اجازه دهند که کودک در زمان نزدیک خواب فعالیت بدنی زیادی داشته باشند. این کار سبب شده که کودک دیرتر به خواب برود.

تاثیر خواب بر اختلال بیش فعالی تحقیقات بسیاری نقش تغذیه بر بهبود این اختلال را ثابت کرده اند. حفظ فاصله زمانی حدودا ۳ ساعته باعث می شود که تحریک پذیری کودک کاهش یافته و تمرکز او بهتر گردد.

پروتئین و قندها
والدین باید در تمام وعده ها و حتی میان وعده ها از پروتئین و قندهای پیچیده در غذای کودک بیش فعال استفاده کنند. مصرف این مواد غذایی تاثیر مثبت بر درمان بیش فعالی دارند.

بررسی سطح آهن، منیزیم در خون کودک
در بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، مشخص شد که میزان این املاح در بدن آنان کم است. افزایش میزان این املاح معدنی کمک فراوانی به کنترل این عارضه می کند. تحقیقات نقش مثبت آهن در درمان بیش فعالی را به اثبات رسانده اند، حتی دیده شده مانند داروهای درمانی برای بیماری اثر می کند.

اضافه کردن اسیدهای چرب، امگا ۳ به رژیم غذایی فرد
تحقیقات زیادی تاثیر عالی امگا ۳ را در کم کردن حرکات تکانشی فراوان کودک بیش فعال اثبات کرده اند. از منابع امگا ۳ به ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و لبنیات می توان اشاره کرد. رفتار درمانی برای کودک اختلال بیش فعالیرفتار درمانی شیوه ای است که در روند بهبودی بیش فعالی نقش بسیار زیادی دارد. میزان موفقیت این روش به حدی است که حتی ممکن است جایگزین داروهای تجویزی گردد.به تقویت رفتار خوب کودک با دادن پاداش و کم کردن رفتارهای ناشایست او با محدود کردن و نشان دادن نتیجه کار، رفتار درمانی گفته می شود.سه اصل رویکرد رفتار درمانی بر اساس نظر آکادمی کودکان آمریکا شامل موارد زیر هستند‌:

هدف های واضح تعیین کردن:
باید برای کودک هدف هایی تعیین گردد که مشخص و واضح هستند. به عنوان مثال انجام تکالیف درسی در نیم ساعت یا بازی با دوستان کودک در زمان خاصی. پاداش و جریمه:باید برای هر کار مثبتی که کودک انجام می دهد، پاداشی تعیین گردد و در صورت انجام ندادن درست هدف تعیین شده می توان او را جریمه کرد.زمانی که از روش پاداش و جریمه به درستی استفاده شود، تداوم آن باعث شکل گیری رفتارهای مناسب در کوک خواهد شد. والدین نیازی نیست که کاملاً درباره این اختلال آگاهی داشته باشند. مشورت با یک درمانگر شناختی- رفتاری باعث بهبود رفتار کودک خواهد شد.

درمانگر رفتاری- شناختی به روش های کارآمد توجه دارد. این متخصص برای شکل دهی به رفتار کودک یک برنامه پاداش و جریمه مخصوص می نویسد. این برنامه کمک فراوانی به شکل دهی رفتار مناسب کودک می کند.لازمه درمان کودکان بیش فعال صبر است. زیرا کودکان دارای این اختلال، رفتار بسیار غیر قابل پیش بینی دارند.گاهی والدین به این نتیجه می رسند که رفتار درمانی و آموزش هایی مانند آن بر کنترل علائم و رفتار کودک بی تاثیر است. شاید بازدهی این آموزش ها در کودک بیش فعال کمتر از سایر کودکان باشد اما با ادامه مسیر درمانی تاثیر بسیار زیاد آن دیده خواهد شد.

آموزش های مهارت های اجتماعیدر معاشرت های اجتماعی، کودک که اختلال عدم توجه دارد رفتارهای خاصی انجام می دهد. این رفتارها گاهی واکنش اطرافیان را در بر دارد، به طور مثال دعوا در حین بازی با دوستان، مانع شدن از بازی با وسایل مشترک و ... از جمله این رفتارها است که گاه توسط اطرافیان تنبیه می شوند. تنبیه سبب کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک می گردد.

کودک دارای اختلال بیش فعالی بسیار پرانرژی است. اولین مهارتی که باید به این کودکان آموزش داده شود، مهارت های اجتماعی است. درمانگر متخصص معمولاً به آموزش های اجتماعی می پردازد. روش آموزش به این شکل است که کودکان باید رفتارهای مناسب که درمانگر نشان می دهد را تکرار نمایند.مهارت های اجتماعی معمولاً دو شکل هستند:

مهارت درک متقابل:
در این آموزش ها کودک یاد می گیرد فردی حرکت A را انجام داد، استفاده از عکس العمل B نیاز است.

انتقال به اجتماع:
در گروه بعدی این مهارت ها، باید این آموزش ها به اجتماع منتقل شوند. کودکان بیش فعال فاقد قدرت هماهنگ کردن قوانین در محیط های متفاوت هستند. به عنوان مثال وقتی کودک یاد گرفت که با اتفاقات خاص در مدرسه چگونه کنار بیاید، اما در خانه یا محیط مشابه قادر نیست هماهنگی برقرار کند. والدین حتما باید از رفتار درمانی اطلاع کافی کسب کنند و ادامه برنامه بیش فعالی در منزل ضروری است. تکرار در قدرت رسانی کودک بیش فعال تاثیر زیادی دارد.

والدین می توانند با فراهم کردن موقعیت های قابل پیش بینی مانع فراموشی آموزه های کودک شوند.ایمن کردن منزلحرکات تکانشی و ناخودآگاه کودکان مبتلا به بیش فعالی باعث بروز حوادث زیادی برای آنها می شود. برای بهبود روند درمانی، والدین باید محیط منزل را امن سازند. به طور مثال حتماً وسایل شکستنی از دسترس کودک دور گردد، حفاظ مناسب برای پنجره ها و درب ها تهیه شود. قرار دادن فرش و کفپوش مناسب در منزل به خصوص اتاق کودک ضروری است.

کنترل
کنترل به معنی بررسی فعالیت های کودک است تا مشخص گردد که طبق برنامه های تعیین شده عمل می کند. شامل سه دسته هستند:

کنترل پیشایندی- (آموزش)
والدین باید برای کاهش خطرات احتمالی به کودک از قبل آموزش دهند. یعنی کودک باید کاملاً متوجه عواقب رعایت نکردن نکات خطرات احتمالی گردد. به طور مثال، آموزش نحوه عبور از خیابان ها، آموزش پوست گرفتن میوه و ... از جمله این آموزش های مهم به شمار می روند.

کنترل فرآیندی
این قسمت از کنترل باید در زمان انجام فعالیت ها صورت بگیرد. کودک بیش فعال دارای حرکات تکانشی بسیاری است. والدین باید در زمان انجام آنها کودک را متوجه اشتباه خود کنند. به طور مثال زمانی که والدین می بینند کودک، دوست و هم بازی خود را کتک می زند، حتما باید برای این رفتارش تذکر دهند تا درباره اشتباه بودن کارش کودک آگاه شود.

کنترل پسایندی
معمولاً این مرحله به شکل تشویق و یا تغییر بعد از انجام فعالیت های کودک شکل می گیرد. مثلا اگر کودک در بازی وسایلش را با دوستان خود به اشتراک گذاشت، والدین می توانند از او تشکر کنند. تشویق کودک باعث تکرار این قبیل رفتارها کودک خواهد شد. تنبیه نیز راهکاری است که باید در زبان مشاهده رفتار ناشایست کودک انجام گیرد. تنبیه نباید به شکل بدنی صورت گیرد بلکه باید به شکلی باشد که باعث حذف رفتار نامناسب کودک گردد. به طور مثال اگر قبل از حضور در مهمانی کودک رفتار مناسب را آموزش دید (کنترل پیشایندی) و در صورت تذکر برای اشتباهی که انجام داد (کنترل فرآیندی) همچنان آن رفتار را تکرار می کند، والدین می توانند مهمانی را ترک کرده و یا یک محرک دوست داشتنی کودک را از او بگیرند (کنترل پسایندی).

حل مسئله
آموزش مهارت حل مسئله برای تمام کودکان به خصوص کودک بیش فعال ضروری است. مهارت حل مسئله از آن جهت برای کودک بیش فعال اهمیت بیشتری دارد که زمان مشاهده یک مشکل به خود یا دیگران آسیب می زنند. آموزش این مهارت توسط والدین یا درمانگر اتفاق می افتد. مشاوره با روان شناس یا درمانگر زمانی ضرورت دارد که والدین علم کافی برای آموزش مهارت حل مسئله به فرزند بیش فعال خود را ندارند.

به طور مثال می توان کودک را در محیط های مدرسه، پارک و... گذاشت و درباره آن مکان و مشکلات اجتماعی برای او صحبت کنند. در نهایت باید آموزش نحوه حل آن مشکل را شرح داد. می توان از کودک سوال کرد. چنان چه در مدرسه و یا مکان مشابه دوستت به زور یک وسیله را از تو بخواهد، چه کار می کنی؟اکثر کودکان با اعتماد به نفس کم جواب می دهند، گریه می کنم ولی جواب کودک بیش فعال این است که او را به زمین می زنم یا فحش می دهم.برای آموزش درست به کودک در مواجهه با این مسئله در موقعیت های مشابه باید گفت که، وسیله مال من است، زمانی که این کار تکرار شد باید از معلم یا بزرگترها کمک خواست.

پرورش حواس پنچ گانه
کودک دارای اختلال بیش فعالی معمولا دارای ضعف حسی هست. یکی از راه هایی که باعث می شود تمرکز کودک افزایش یابد این است که حواس پنجگانه او تقویت گردد. این تمرینات کمک به درمان کودک می کنند و توجه کودک را به محیط اطراف بیشتر می کنند. استفاده از الگوهای رنگی یا مکعب های چوبی کمک به تقویت حس بینایی می کند. کودک می تواند با استفاده از اینها، سازه ای بسازد.

والدین می توانند برای تقویت حس شنوایی کودک به او دستورات شنیداری متنوعی بدهند. به طور مثال می توان گفت ماشین زرد را به زیر میز قرمز بگذار... برای پردازش شنیداری پیشنهاد می شود که این دستورات چندین بار تکرار شوند.می توان چشم بند بر روی چشمان کودک قرار داد و غذاهای مختلف برای او آورد تا نوع غذا و مزه ی آن را حدس بزند. این تمرین کمک به تقویت حس بویایی یا چشایی کودک می کند. بازی لمس اشیا با چشمان بسته برای تقویت حس لامسه بسیار موثر است.

تنظیم نور
برای کاهش حرکات تکانش کودک باید نورهای سفید مانند لامپ های مهتابی در معرض دید کودک قرار نگیرند. این نورهای سفید باعث افزایش سطح هیجان کودک شده و او را بی قرار می کند.

برنامه غذایی
باید به کودک بیش فعال مواد غذایی و خوراکی هایی حاوی مواد نگه دارنده یا کافئین داده نشود. کنسرو، نوشابه‌، شکلات، شیر کاکائو و ... از جمله خوراکی های مضر برای این کودکان است.

ورزش
برای درمان اختلال بیش فعالی نباید از تاثیر ورزش و تحرک غافل شد. تخلیه کودک زمانی که ورزش و تحرک داشته باشد، باعث شده که انرژی زیاد او تا حدی تخلیه گردد و با کاهش حرکات تکانشی نیز روبه رو خواهد شد. بهترین ورزش برای کودک بیش فعال، ورزشی است که همزمان هر دو نیمکره مغز او را درگیر کند. شنا و دوچرخه سواری از جمله این ورزش ها هستند. صخره نوردی و کوه نوردی نیز باعث افزایش هماهنگی مغز با بدن شده و سرعت درمان افزایش می دهند.

خود گویی
کودک مبتلا به بیش فعالی حواس پرت و فراموشکار است. برای حل این مشکل والدین می توانند دستورات و جملات را تکرار کنند. این کار باعث افزایش تمرکز بر دستورات می شود. به طور مثال اگر از کودک خواسته شد لیوان را بیاورد، والدین به او تذکر دهند در طول مسیر کلمه لیوان را تکرار نماید تا فراموش نکند. برای افزایش حرف شنوی کودک، انتخاب جملات کوتاه ، واضح و شفاف بسیار کمک کننده هستند.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبگ
نوروفیدبگ روشی است که در آن فعالیت های مغزی فرد ثبت شده سپس با استفاده از دستگاه الکترو آنسو فالو گرام دیده می شود. بهبود نیز از طریق فرآیند خود تنظیمی انجام می گردد. این شیوه جایگزین روش های دارویی برای درمان بیش فعالی است. برای کاهش دردهای مزمن، آسم، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، بی اختیاری ادرار و مدفوع و... کاربرد دارد.بسته به نوع درمان الکترودهای خاصی به نقاط گوناگون بدن منتقل می شود و نحوه کارکرد آن قسمت گزارش می گردد. این روش باعث می شود که فرد از کارکرد جسم خود آگاه شود، سپس با استفاده از فرآیند خود تنظیمی و به کمک تکنیک های نرم افزاری و سخت افزاری به درمان خود کمک می کند.
همچنین بخوانید:

اوتیسم از چند سالگی ظاهر می‌شود؟
علائم بارداری دختر روی شکم زن حامله
ریزش مو چه دلایلی دارد ؟


روش مدیتیشن و تمرکز حواس
مدیتیشن روشی است که باعث جمع شدن حواس فرد می گردد و با نفس های عمیقی که فرد می کشد، خویشتنداری او افزایش می یابد. این روش باعث کاهش علائم بیش فعالی می شود. در تحقیقی که به بررسی تاثیر مدیتیشن بر اختلال بیش فعالی صورت گرفت گزارش شد، در خانواده هایی که والدین و کودک دچار اختلال هستند، به مدت ۸ هفته این تمرین را انجام دادند، کودک علائم کمتری بروز داد.

توصیه های آخر به والدین
حتماً باید والدین آگاهی خود را نسبت به این اختلال افزایش دهند. عدم آگاهی درست این بیماری سبب رفتارهای نامناسب با کودک شده که روند درمان را با مشکل مواجه می کند.

افراد خانواده باید توجیه شوند که کودک عمدا رفتارهای خاصی را انجام نداده و این رفتارها نتیجه این اختلال هستند.
والدین باید قوانین منزل را به طور خلاصه و کوتاه برای کودک توضیح دهند تا او بتواند آنها را به درستی به اتمام برساند.
از جمله توصیه هایی که پزشک به خانواده ها می کنند می توان به شرکت دادن کودک در کارهای هنری، ورزشی، انتظار معقول از کودک داشتن و ارتباط چشمی با کودک و رعایت برنامه منظم خواب و غذا اشاره کرد.

نکته ای که والدین باید در نظر بگیرند این است که کودکان دارای اختلال بیش فعالی به سختی می توانند با تغییرات کنار بیایند. به طور مثال تغییر محل زندگی کودک باید با آمادگی ذهنی او صورت گیرد.
نشستن در کلاس های طولانی و خرید از فروشگاه های بزرگ اثر منفی بر سیستم عصبی کودک داشته و باعث افزایش علائم بیش فعالی می شود.

منبع: koodaksun
123456789
last