خطرات بسیار جدی ساکارز


نتیجه تصویری برای ‪2 dunkin donuts jumbo‬‏


ساکارز نوعی قند افزودنی است که از نیشکر و چغندر استخراج می‌شود. ساکارز در شکل‌های مختلفی شامل شکر قهوه‌ای، شکر خام، شکر دانه‌ریز و شکر قنادی می‌باشد. نان‌های صبحانه، مافین‌ها، شیرینی‌ها و دسرها منبع اصلی ساکارز در رژیم غذایی هستند. اگرچه ساکارز در گیاهان (آناناس)، زردآلو، خرما، چغندر و دیگر سبزی‌های ریشه‌ای یافت می‌شود، اما فروکتوز قند اصلی اکثر میوه‌ها و سبزیجات شیرین است. اساسا ساکارز در نیشکر وجود دارد اما چغندر، درخت خرما و عصارۀ درخت افرا نیز دارای ساکارز می‌باشند.

ساکارز شیرین‌تر از نشاسته یا قند شیر (لاکتوز) است و به همین دلیل بطور سنتی از ساکارز به منظور درست کردن شیرینی، کیک، بستنی و دیگر دسرها استفاده می‌کنند. ساکارز نوعی دی‌ساکارید از گلوکز و فروکتوز است و مرسوم‌ترین شکل آن در شکر و قند مصرفی روزانه به آسانی قابل شناسایی است. ساکارز را باید به مانند دیگر شکل‌های قند به طور متعادل مصرف کرد زیرا مصرف بیش از اندازۀ ساکارز می‌تواند خطراتی جدی در سلامتی به بار آورد.


منبع انرژی پرخطر!

پس از مصرف ساکارز، این ماده به سرعت به گلوکز تفکیک و جذب جریان خون می‌شود و این جذب گلوکز زمانی سودمند است که نیاز به یک منبع سریع انرژی دارید اما در صورتی که میزان گلوکز جذب شده در جریان خون بیش از حد بالا باشد تأثیر منفی بر روی بدن خواهد گذاشت. افزایش سریع سطوح گلوکز خون باعث آزادسازی بیش از حد هورمون انسولین از لوزالمعده می‌شود. انسولین، گلوکز موجود در خون را به سلول‌ها حمل می‌کند تا در آنجا بسوزند و انرژی تولید کند. اصلی‌ترین مشکل آزادسازی بیش از حد هورمون انسولین این می‌باشد که باعث فراوان کاری غده لوزالمعده می‌شود و گلوکز زیادی از بدن خارج می‌شود و همین امر منجر به خستگی قندی می‌شود. از طرفی اگر هورمون انسولین کافی در بدن ترشح نشود، سطوح بالای گلوکز موجود در خون می‌تواند برای بافت‌های بدن نیز سمی و خطرناک باشد


ایست! خطر جدی برای دیابتی‌ها

آن دسته از افراد دیابتی که در بدن هورمون انسولین کافی تولید نمی‌کنند و آن دسته از افراد دیابتی که نسبت به تولید هورمون انسولین واکنش نشان نمی‌دهند، باید در مصرف ساکارز و دیگر قندها احتیاط به خرج دهند، زیرا بدن اینگونه افراد نمی‌تواند گلوکز را به سلول‌های بدن حمل کند. با گذشت زمان مخصوصا وقتی که اینگونه افراد تحت درمان قرار نیگرند گلوکز در خون افزایش یافته و تاثیرات سمی خود را بر روی شریان‌ها و اعصاب چشم‌ها، پاها، دست‌ها و اندام‌های داخلی خواهد گذاشت و در نهایت نابینایی، قطع عضو و نقص اندام‌ها را به بار خواهد آورد.


دشمن شکمی صاف
ساکارز منبع خوبی از انرژی است اما فراموش نکنید که اگر قادر نباشید فورا و بی‌درنگ از تمام انرژی‌های حاصله از متابولیسم ساکارز مصرفی استفاده کنید، گلوکز اضافی یا به عنوان گلیکوژن در جگر ذخیره می‌شود و یا تبدیل به چربی می‌شود. اگر میزان این گلوکزهای اضافی در بدن افزایش یابد، چربی دور شکم شما را فرا خواهد گرفت و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی در شما بالا خواهد رفت.

ساکارز منبع خوبی از انرژی است اما فراموش نکنید که اگر قادر نباشید فورا و بی‌درنگ از تمام انرژی‌های حاصله از متابولیسم ساکارز مصرفی استفاده کنید، گلوکز اضافی یا به عنوان گلیکوژن در جگر ذخیره می‌شود و یا تبدیل به چربی می‌شود.


تغییردهنده خلق
ساکارز به دلیل ترکیب شیمیایی ساده‌ای که دارد به سرعت هضم می‌شود. صرف یک غذای سرشار از ساکارز می‌تواند منجر به افزایش سریع قندخون شود و این افزایش سریع غالبا کاهش سریع قندخون را به دنبال دارد. افزایش و کاهش ناگهانی قند خون غالبا بر روحیۀ فرد اثر می‌گذارد و موجب بروز ناگهانی ناراحتی و خستگی می‌شود.


تحریک کننده اشتها
یک وعدۀ غذایی متعادل حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده به آهستگی هضم می‌شود اما ساکارز به دلیل ساختار مولکولی ساده‌اش سریع هضم شده و گلوکز را سریعتر از سوختن آن در خون آزاد می‌سازد. گلوکزی که به منظور انرژی استفاده نمی‌شود به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌گردد. همچنین ساکارز می‌تواند باعث تحریک مصرف شیرینی‌جات و منجر به افزایش اشتها شود.


تضعیف حساسیت به انسولین
هنگامی که گلوکز خون شما بطور ناگهانی افزایش می‌یابد (برای مثال پس از مصرف غذاهای سرشار از ساکارز) میزان زیادی از هورمون انسولین تولید می‌شود که گلوکز را به سلول‌های ماهیچه‌ای حمل می‌کند تا در آنجا بسوزند. افزایش مزمن هورمون انسولین می‌تواند باعث تضغیف عملکرد پذیرنده‌های انسولین و در نتیجه افزایش مزمن گلوکز خون و دیابت نوع دو شود.


دشمن دندان‌ها
اگر ساکارز بر روی دندان شما باقی بماند محیط مناسبی برای رشد باکتری بر روی دندان ایجاد می‌گردد. از آنجایی که باکتری از قند تغذیه می‌کند، اسیدی تولید می‌شود که باعث خورده شدن مینای دندان شده و پوسیدگی دندان را به بار می‌آورد. برای پایین آوردن سطوح این اسیدها در خون، بدن نیاز به مواد معدنی مانند سدیم (از طریق نمک)، پتاسیم و منیزیم (از طریق سبزیجات) و کلسیم دارد. در صورت افزایش این اسیدها که حاصل مصرف قند می‌باشند، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های خود تأمین می‌کند. تهی شدن بدن از این مواد غذایی مهم می‌تواند موجب دیگر بیماری‌ها شود.


خطری برای زوال عقل
محققان دریافته‌اند میان جذب بیش از اندازۀ قند و زوال عقل رابطه‌ای وجود دارد، بطوری که کاهش بیش از اندازۀ قند می‌تواند باعث مشکلات عصبی در مغز شود. در سال ۱۹۹۴ جمعی از دانشمندان به منظور درک رابطۀ میان میزان قندخون و زوال عقل، عده ای از زنان را به مدت چهار سال مورد مطالعه قرار داده‌اند. دانشمندان دریافته‌اند احتمال ابتلا به زوال عقل در میان زنان با سطوح قندخون نرمال ۶‌درصد می‌باشد. در حالی که احتمال ابتلا به زوال عقل در میان زنان مبتلا به دیابت ۱۲‌درصد می‌باشد و احتمال ابتلا به زوال عقل در میان زنانی که در حالت پیش دیابتی هستند ۱۰‌درصد می‌باشد.


تضعیف کننده تفکر
طبق نظر موسسه فرانکلین، کربوهیدرات‌های پیچیده بیشتر در غذاهای طبیعی یافت می‌شوند و این کربوهیدرات‌های پیچیده عملکرد مطلوب مغز و حافظه را حفظ می‌کنند. مغز شما به میزان ثابتی از گلوکز (قند خون) نیاز دارد. ساکارز یک کربوهیدرات ساده است که باعث افزایش ناگهانی انرژی می‌شود. این افزایش انرژی که بیش‌فعالی را منجر می‌شود خستگی قندی را به دنبال دارد. وقتی که قند زیادی وارد جریان خون شود، لوزالمعده انسولین را آزاد می‌کند تا گلوکز وارد شده به خون را بزداید. این عمل انرژی زیادی را از مغز می‌گیرد و حالت کاهش قندخون را بوجود می‌آورد. بر طبق گزارش موسسه فرانکلین، محققان دانشگاه ادینبورگ دریافته‌اند کاهش قندخون باعث کاهش عملکرد مغزی و پردازش اطلاعات می‌شود. علاوه بر این، قندخون پایین می‌تواند موجب غش کردن افراد شود.


منابع ساکارز
ساکارز به طور طبیعی در تمام میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. نیشکر و چغندر بیشترین میزان ساکارز را دارا می‌باشد به همین دلیل مرسوم‌ترین منابع قند سفید می‌باشند. میوه‌های کنسروی، بعضی از میوه‌های خشک، مربا و ژله نیز حاوی ساکارز می‌باشند. ساکارز بطور طبیعی در شیر موجود نمی‌باشد اما از ساکارز برای شیرین کردن محصولات لبنی مانند بستنی، ماست و بستنی میوه‌ای استفاده می‌کنند. جوش شیرین، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های اسانس‌زده، قهوه و چای شیرین و شیر اسانس‌زده همگی حاوی ساکارز می‌باشند.


منبع : غذا


[ بازدید : 144 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 5 شهريور 1398 ] [ 10:57 ] [ admin00 ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]