ویتامین B12 چیست؟ فواید و مضرات ویتامین B12 کدام است؟



ویتامین B12

ویتامین B12 یا Cobalamin یکی از انواع ضروری ویتامین های محلول در آب می باشد و در طیف مختلفی از خوراکی ها از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. ویتامین ب۱۲ معمولا به همراه سایر ویتامین های گروه B در محلول ها و مکمل های ویتامین B12 استفاده می شود. این ویتامین برای یکسال در کبد افراد ذخیره شده و خطر ابتلای افراد به کم خونی را کاهش می دهد. ویتامین B12، نقشی مهم در تولید DNA ایفا کرده و همچنین در سالم نگه داشتن اعصاب و گلبول های قرمز موثر است.
چرا افراد ویتامین B12 مصرف می کنند؟
ویتامین B12 بعنوان درمانی برای خیلی از بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. این ویتامین به درمان بیماری های و مشکلاتی همچون کم خونی وابسته به کمبود ویتامین B12، خستگی، آلزایمر، بیماری های قلبی، سرطان سینه، کلسترول خون بالا و بیماری سلول داسی شکل کمک می کند. هرچند تحقیقات بیشتری لازم است اما تحقیقات فعلی نشان میدهند که این ویتامین در درمان سکته مغزی و سرطان ریه تاثیری ندارد.

مکمل های ویتامین B12، برای افرادی که کمبود ویتامین دارند، مفیداند. کمبود ویتامین B12، در افراد بالای ۵۰ سال معمول تر است. سطوح پایین ویتامین B12، در بدن می تواند باعث خستگی، از دست دادن حافظه و سایر مشکلات سیستم عصبی بدن گردد.

یک تحقیق جدید نشان میدهد که مصرف ویتامین B12، همراه با فولیک اسید و ویتامین B6 دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را در زنان بخصوص آنهایی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، کاهش می دهد.

مکمل ویتامین B12

چقدر ویتامین B12 باید مصرف کنیم؟

میزان توصیه شده مصرف ویتامین B12، چه از منابع خوراکی و چه از مکمل ها به شرح جدول زیر می باشد:

گروه سنیمیزان مناسب مصرف ویتامین B12
۰-۶ ماه۰٫۴ میکروگرم در روز
۷-۱۲ ماه۰٫۵ میکرو گرم در روز
۱-۳ سال۰٫۹ میکروگرم در روز
۴-۸ سال۱٫۲ میکروگرم در روز
۹-۱۳ سال۱٫۸ میکروگرم در روز
۱۴ سال و بیشتر۲٫۴ میکروگرم در ماه
زنان باردار۲٫۶ میکروگرم در روز
زنان شیرده۲٫۸ میکروگرم در روز
بنظر می رسد این ویتامین حتی در مقادیر زیاد هم بی خطر بوده و محققان هنوز سطح محدودیتی برای مصرف این ویتامین نیافته اند.


منابع طبیعی ویتامین B12

منابع طبیعی ویتامین B12 کدام اند؟

بعضی از منابع غنی ویتامین B12 شامل:


انواع ماهی ها

گوشت قرمز

گوشت ماکیان و تخم مرغ

محصولات لبنی همچون شیر، ماست و …

غلات و حبوبات غنی شده با این ویتامین

عموما برای تامین نیاز بدن به ویتامین B12، استفاده از منابع طبیعی بهتر است. اما پزشکان بعضی از اوقات خوراکی های غنی شده و مکمل های این ویتامین را برای افراد بالای ۵۰ سال تجویز می کنند. هرچه سن ما بیشتر می شود، جذب ویتامین B12، برای بدن ما سخت تر می شود.


خطرات و عوارض ویتامین B12 کدام است؟

آلرژی به ویتامین B12: افرادی که به ویتامین B12، آلرژی دارند باید از مصرف مکمل های ویتامین B12، خودداری نمایند. این آلرژی بصورت ورم، سوزش و خارش پوست و شک خود را نشان می دهد.

عوارض جانبی ویتامین B12: مصرف این ویتامین در مقادیر عادی اغلب بی خطر و عوارض است. مصرف مقادیر بالای این ویتامین می تواند باعث جوش صورت شود.

تداخلات دارویی ویتامین B12: داروهای درمان رفلاکس معده، دیابت و سایر بیماری ها جذب ویتامین B12، را برای بدن سخت تر می کنند.


عوارض کمبود ویتامین B12

کودکانی که مادرشان کمبود ویتامین B12، دارد و از شیر وی استفاده می کنند، درخطر ابتلا به مشکلاتی از جمله افت رشد و کم خونی شود. بعضی از تحقیقات هم نشان می دهند که کمبود ویتامین B12، در مادران باردار می تواند تاثراتی برروی عملکرد روانی نوزادان داشته باشد.


منبع: راستینه


[ بازدید : 166 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 2 مهر 1398 ] [ 18:43 ] [ admin00 ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]